“Jotta saataisiin tuottoja internetsisällöistä, pitää kyetä luomaan sellaista sisältöä, joka luo erityistä lisäarvoa”, hän sanoo.
Toimittaja Kustaa Hulkon laatimassa jutusssa Pentikäinen kertoo ohjelmajulistuksestaan, jonka mukaan vain maksavaa lukijaa pitää kumartaa ja palvella. Sen sijaan niille, jotka eivät maksa, ei kannata tehdä ylilaatua, Pentikäinen sanoo.
Käytännössä tämä ohjelmajulistus tarkoittaa sitä, että sisältö, josta lukija on valmis maksamaan, pitää käyttää painetussa lehdessä tai muussa maksullisessa kanavassa.
“En näe sitä printin suojelemiskysymyksenä, vaan maksavien asiakkaiden parempana palveluna”, hän sanoo.
Pentikäisen mielestä nopein tapa nakertaa maksullisen lehden markkina-asemaa on jaella kaikki sisältö ilmaisilla kanavilla.
“Sitä tapahtuu yhä valitettavasti liikaa, ja jos se ei lopu, verkkovyöry vie meidät”, hän toteaa.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Sanoma News Oy, ei usko, että netin perusuutisilla voi hankkia tuloja niin kauan kuin Yleisradio jakaa maksutta uutisiaan netissä.