Bannereiden hinnoittelu vaihtelee voimakkaasti eri medioiden ja kustantajien kesken. Muun muassa A-lehdet myy vain Demi.fi:n sivuille CPM-hinnalla ja muille sivustoille viikkohinnalla.
Alman erikoismedioista Mikko.fi ei ilmoita lainkaan myyvänsä CPM-hinnalla. Mikko.fi kertoo vain viikkohinnan 950 €/viikko.
Mediaviikon CPM Ranking 26.5.2009:
CPM = Cost per mille eli hinta per tuhat näyttöä
Vertailun mainoksena on käytetty jättibanneria, jonka koko on 728×90 pikseliä.
1.Talentum.com, kaikissa jättibanneri/jättiboxi (728×90) hinta 33 €
Arvopaperi
Markkinointi & Mainonta
Mediuutiset
Mikro PC
Pörssipalvelu
Talouselämä
Tekniikka & Talous
Tietoviikko
Uratie (27 €)
2.Digitoday.fi, (Sanoma) jättibanneri ROS, 20 €
3.Yhtyneet Kuvalehdet, verkkomediat, sisältöön kohdistuva mainonta, 15 €
4.Kauppalehti.fi, (Alma Media) jättibanneri läpi sivuston 13 €
5.Taloussanomat.fi, (Sanoma) jättibanneri, uutiset-sivulla 12 €
6.Nelonen.fi, jättibanneri etusivulla 8 €
7.Ellit.fi, Plazan sivulla (Yhtyneet) jättibanneri, 7,5 €
8.Demi.fi (A-lehdet), jättibanneri, 7,5 €
9.MTV3.fi, jättibanneri etusivulla 6,7 €
10.HS.fi, (Sanoma) jättibanneri, uutiset-sivulla, 6 € (kampanjan minimihinta 1000 €)
11.Plaza.fi, (Yhtyneet) jättibanneri, etusivulla 5,5 €
12.Iltasanomat.fi, (Sanoma) jättibanneri, uutiset-sivulla, 5 € (kampanjan min. hinta 1000 €)
13.MSN.fi, jättibanneri, etusivulla, 5 €
14.Kaleva, fi (Sanomalehti Kaleva), jättibanneri etusivulla 5 €
15.Iltalehti.fi, (Alma Media) jättibanneri uutiset-sivulla, 4,8 € (kampanjan min. hinta 2000 €)
Tyyppillinen hintataso Netpoolin kautta myytävissä mainoksissa on CPM 4,5 €. Mukana hinnoittelussa ovat mm. maakuntalehdet.
Mediaviikon CPM Ranking perustuu seuraaviin lähteisiin ja dokumentteihin.
IAB:n määritelmiä alan sanastosta:
Banneri (engl. banner)
”Palkkimainen” mainosmuoto, koko 468×60 pix. Internetmainonnan vanhimpia mainosmuotoja, mistä johtuen banneri-sanaa käytetään usein myös yleisterminä tarkoittamaan internetmainosta.
CPM (cost-per-thousand, CPT)
Bruttokontaktihinta, eli hinta per tuhat mainosnäyttöä. Näyttöperusteisesti myytävän mainonnan perusyksikkö. Mainontaa ostetaan tuhannen mainosnäytön erissä.
Run-of-site (ROS)
”Läpi sivuston”. Samaa mainosta näytetään sivuston kaikilla tai useilla sivuilla tai sivuston osioissa.