IAB:n tehtävä on kommunikoida näistä tekijöistä ja lisätä markkinointitoimijoiden osaamista verkkomarkkinoinnista. Siksi IAB aikoo panostaa muun muassa koulutuksen tehostamiseen.
–Digitaalinen markkinointi on viimeistään nyt otettava tosissaan myös Suomessa. Verkkomarkkinointi on tehokkain, monipuolisin ja kohdennettavin markkinoinnin muoto. Silti Suomessa käytettiin vuonna 2008 verkkomarkkinointiin 151,6 miljoonaa euroa, joka on vain 10,1 prosenttia koko mediamarkkinoinnin kakusta. Vastaava osuus esimerkiksi Ruotsissa on jo lähes 15 prosenttia, ja markkinointipanostukset verkkoon ovatkin siellä enää vain 0,5 prosentin päässä tv-mainontaan tehdyistä satsauksista, puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori sanoo.
Vuoren mukaan IAB:n ja verkkomarkkinoinnin arvostuksen nostaminen on erittäin iso haaste.
-Uskon kuitenkin, että digitaalinen markkinointi tulee olemaan merkittävin asiakkaisiin ja heidän ostopäätöksiinsä vaikuttava osa-alue tulevaisuudessa. Digitaalinen media vaikuttaa suoraan ja tehokkaimmin loppukäyttäjään.
–Aikomuksenamme on katsoa asioita aikaisempaa selvästi kokonaisvaltaisemmin digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin näkökulmasta. Alalla on ollut liikaa joutavaa jargoniaa, joka ei ole johtanut konkreettisiin tuloksiin. Markkinointipäättäjien tietoisuutta nopeasti muuttuvasta alasta tulee lisätä, jotta verkon tarjoamat mahdollisuudet liiketoiminnan kasvattamisessa ja markkinoinnissa eivät jäisi hyödyntämättä. Liian usein tilanne on se, että asiakasyrityksen markkinointipäättäjä ei ymmärrä, mitä online-asiantuntijat hänelle puhuvat. Ja päinvastoin. Verkkomarkkinointi tarvitsee myös lisää uusia yhteisiä ja selkokielisiä standardeja ja suosituksia, Vuori listaa.
IAB:n halitukseen valittiin lisäksi varapuheenjohtajaksi Tuomas Avonius Alma Media Oy:stä sekä muiksi jäseniksi:
Johanna Huhtariihi, Sanoma Oyj / Sanoma Digital
Jari Jaanto, Sulake Dynamoid Oy
Juha Juosila, MTV Oy
Janne Muhonen, Talentum Media Oy
Teemu Neiglick, Kontaktointitoimisto Toinen Helsinki Oy
Pasi Niittymäki, Nitro FX Oy
Anni Ronkainen, Google Finland Oy
Seppo Roponen, TNS Gallup Oy
Tiina Siren, Oy Finnmatkat Ab