Lopulliset tulokset julkistetaan 13. tammikuuta 2009. Molemmat voittajat saavat 16 800 euroa.
Kilpailun tavoitteena on kiinnittää huomiota kampanjoiden tuloksellisuuteen, joka on töiden tärkein arviointikriteeri. Kilpailutyön on osoitettava selvä yhteys tuloksen parantumiseen tai annettava kiistaton näyttö muusta tuloksellisuudesta. Olennaista on, että asetetut tavoitteet on saavutettu ja että tätä voidaan tulosten perusteella luotettavasti arvioida.
Loppukilpailussa ovat seuraavat työt:
Paras lanseeraus <>sarjassa shortlistalle ovat päässeet (suluissa mainos> ja mediatoimisto)
DNA Finland Oy: Ja yhtäkkiä 3G HSDPA -modeemi lausuttiin ”Mokkula” (Mainostoimisto PHS, Happi Mindshare)
Fazer Leipomot Oy: Kova kuin elämä – Oululainen Jälkiuunipalat lanseeraus (SEK & GREY, Dagmar)
HK Ruokatalo Oy: Via-vallankumous valmisruokahyllyssä (Skandaali Leo Burnett, Vizeum)
Kalevala Koru Oy: Torin Vasara 2.0 (Dynamo Advertising)
Olvi Oyj: Olvi Lonkero, Suomen Metso, Olvi Kultalonkeron lanseeraus (Virta Mediacommunity)
Paras kampanja -sarjassa shortlistalaiset ovat
Fonecta Oy: 02 02 02 – Numeropalveluiden ykköseksi, vai miten se oli? (SEK & GREY, Kontaktointitoimisto Toinen)
Oy Hartwall Ab: Pete finaaliin – Karjala III-Olut leijonatölkki (W.Steinmann)
Kirkon Ulkomaanapu: Toisenlainen Lahja – Miten vuohesta tehtiin suomalaisten hittilahja (Family Inc, Dagmar)
Tjäreborg Oy: Suomen suosituin viraali – Tjäreborg perhelomat (Rocky Advertising, Kontaktointitoimisto Toinen)
VR Osakeyhtiö: VR Ympäristökampanja ”Train” (Dynamo Advertising, Carat)
Moniportainen arviointiprosessi
Kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Esituomarit arvioivat kilpailutyöt ottaen huomioon niiden strategian, toimenpiteet, budjetin ja tulokset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.
Tämän jälkeen TNS Gallup Oy tutkii shortlistakampanjat kohderyhmää mahdollisimman hyvin vastaavalla otoksella. Kilpailun lopullisen ratkaisun tekee ylituomaristo.
Voittajat julkistetaan tammikuussa 2009
AdProfit 2008:n palkinnot jaetaan 13. tammikuuta 2009. Kilpailun lopullisen ratkaisun tekee ylituomaristo, jonka jäsenet ovat markkinointijohtaja Minna Pajala,TeliaSonera, toimitusjohtaja Jyri Seppä, Vizeum Finland, dosentti Terhi-Anna Wilska, Turun kauppakorkeakoulu, toimitusjohtaja Pia Siukosaari, Grey Direct & Digital, tutkimussuunnittelujohtaja Sylva Vahtera, Kuulas Millward Brown ja ilmoitusmyyntijohtaja Minna Virtanen, Bonnier Publications. Ylituomariston puheenjohtaja on Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtaja, kauppaneuvos Taisto Riski, Kaleva Kustannus Oy.
AdProfit – tuloksellista mainontaa -kilpailun järjestäjät:
Aikakauslehtien Liitto, IAB Finland, Mainostajien Liitto, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL, Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliitto, Sanomalehtien Liitto, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto, Suomen Radioiden Liitto ja Suomen Televisioiden Liitto.