Tuomaristo perusteli valintaansa seuraavasti: ”Kampanja lisäsi myyntiä huomattavasti. Keskiostoksen kasvattaminen oli erityisen hieno saavutus. Kampanjan tulokset olivat kauttaaltaan erinomaiset toimialalla, jossa ylivoimainen enemmistö yrityksistä on juuttunut kilpailemaan hinnalla. Kampanja sai myös ennätysmäärän positiivista palautetta, paransi yrittäjien motivaatiota ja loi yhteenkuuluvuuden tunnetta.”
Voittaneen kampanjan takana olivat mainostoimistot SEK & GREY ja GREY PRO, mediatoimisto Carat Finland sekä tuotantoyhtiöt Hot Spot ja Fotonokka.
Kultaisen Effie-palkinnon saavuttaneita kampanjoita olivat myös Oululaisen Jälkiuunileipä ja 020202-numeropalvelu sekä Kännissä olet ääliö –kampanja. Effie Awards Finland –kilpailussa oli sarjaosallistumisia ennätykselliset 126 kappaletta, joista tuomaristo kelpuutti toiselle kierrokselle yhteensä 50 sarjaosallistumista.
Effie Awards on maailman arvostetuin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu, jonka Suomessa järjestää MTL yhteistyössä MARKin kanssa. Kilpailu on vakiinnuttanut asemansa maamme merkittävimpänä markkinoinnin tuloksellisuutta arvioivana kilpailuna.
”Kotipizzalla on takanaan voitto New Yorkissa Maailman paras pizza -kilpailussa. Jo tämä riittää osoittamaan, että suomalaiset osaavat yhdistää kotimaisuuden ja kansainvälisyyden, luovuuden ja kaupallisen tehokkuuden tavalla, josta voi olla vain ylpeä”, kommentoi MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola.
Effie Awards Finland 2008 –kilpailun tulokset:
Vuoden tuloksellisin markkinointikampanja – Grand Effie -palkinto
Kampanja: Kotipizzan Kesäkampanja 2008
Mainostaja: Kotipizza Markkinointiosuuskunta
Tekijät: SEK & GREY, GREY PRO, Carat Finland, Hot Spot, Fotonokka
Kultaa – Gold Effie -palkinto
Oululainen Jälkiuunileipä – Kova kuin elämä
Fazer Leipomot
SEK & GREY, B-Rappu, Dagmar
Kotipizzan Kesäkampanja 2008
Kotipizza Markkinointiosuuskunta
SEK & GREY, GREY PRO, Carat Finland, Hot Spot, Fotonokka
Fonecta 020202 – Kolme miljoonaa euroa lisää myyntiä, vai paljon se oli?
Fonecta
SEK & GREY, Toinen Helsinki, Also Starring, Miracle Sound, TNS Gallup
Kotipizzan Kesäkampanja 2008
Kotipizza Markkinointiosuuskunta
SEK & GREY, GREY PRO, Carat Finland, Hot Spot, Fotonokka
Kännissä olet ääliö
Panimo- ja juomateollisuusliitto ry
Bob Helsinki, Taitomylly, Toinen Helsinki, Valve Branding, Flodellfilm, Copeland, LundLund, Miracle Sound
Fonecta 020202 – Kolme miljoonaa euroa lisää myyntiä, vai paljon se oli?
Fonecta
SEK & GREY, Toinen Helsinki, Also Starring, Miracle Sound, TNS Gallup
Hopeaa – Silver Effie -palkinto
Via – Vallankumous valmisruokahyllyssä
HK Ruokatalo
Skandaali Leo Burnett, Mainostoimisto Byroo, Vizeum, Grillifilms
Vältä turhaa draamaa
Bayer
Rocky Advertising, Toinen Helsinki, Film Magica
Oletko syntynyt välittäjäksi?
Kiinteistömaailma
Skandaali Leo Burnett, Dagmar, Morning Digital
Toisenlainen lahja – Miten vuohesta tehtiin suomalaisten hittilahja
Kirkon ulkomaanapu
Family Inc, Dagmar Digital, Miracle Sound
Oululainen Jälkiuunileipä – Kova kuin elämä
Fazer Leipomot
SEK & GREY, B-Rappu, Dagmar
Elämänkumppaneita tositarkoituksella
Vepsäläinen
Dynamo Advertising
Pete Finaaliin
Hartwall
W. Steinmann, Story Of…, BaraBra, Radio Rock
Pronssia – Bronze Effie -palkinto
Artesaani – pakkausuudistus
Primula Leipomot
Mainostoimisto Family Inc.
Ja yhtäkkiä 3G HSDPA –modeemi lausuttiin: Mokkula
DNA Finland
PHS, Happi Mindshare, Motel Royal, POINTER, Sävypuristamo Orange
BMW Efficient Dynamics
BMW Suomi
King, Morning Digital, Dagmar
VR Ympäristökampanja – Train
VR Osakeyhtiö
Dynamo Advertising, Carat Finland, Grillifilms, Anima Vitae, Henry Fordin Studiot, Endero, Pohjoisranta, Muotomainos
Kännissä olet ääliö
Panimo- ja juomateollisuusliitto ry
Bob Helsinki, Taitomylly, Toinen Helsinki, Valve Branding, Flodellfilm, Copeland, LundLund, Miracle Sound
OLVI Lonkero, Suomen Metso
Olvi Oyj
Virta Mediacommunity, Nelonen Media, Sulake Corporation, 7th Heaven Productions, Mainostoimisto Adams, Zipipop
DNA: Kyllä voittajan kelpaa
DNA Finland
PHS