Yhdysvalloissa ennen Sanomia työskennellyt Niko Ruokosuo lähtee Saudi-Arabian johtavan mediayhtiön johtotehtäviin. Kaupunkilehtien johtoon hän tuli nelisen vuotta sitten Kaliforniasta, jossa hän työskenteli Los Angeles Times -lehden tytäryhtiön Recycler Classifiedsin toimitusjohtajana.
–Toisin kuin täällä, markkina buumaa Saudi-Arabiassa, Ruokosuo kertoo Talentum.comin sivustolla.
–Markkinan kehitys on ollut pettymys. On sorruttu hintakisaan eikä kehitettyä laatua ole saatu käännettyä ilmoittajien keskuudessa laatumielikuvaksi. Kenttänä kaupunkilehtibisneksessä on vielä paljon tekemistä, Niko Ruokosuo kertoo.
Minusta verkkoon panostetaan edelleen liian vähän varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Holistiset näkemykset jäävät puuttumaan. On sääli, että jos suhdanteet nyt heikkenevät ja mediayhtiöiden investointikyky heikkenee, hän harmittelee.
Elokuussa Sanoma päätti lopettaa Uutislehti 100:n ja jatkaa Metron tekoa, koska kumpikin oli tappiollinen. Silloin Ruokosuo totesi, että “yhdistämällä lehdet voimme tarjota sekä lukijoillemme että mainostajillemme paremman ja monipuolisemman tuotteen. Olemme todenneet, että Suomen kokoiseen markkinaan ei mahdu kahta kannattavaa joukkoliikennelehteä.”
Sanoman toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen perusteli ratkaisua taloudellisilla syillä.
“Mediamarkkina elää isossa muutoksessa. Haluamme toimia ketterästi ja siksi suunnittelemme kahden kaupunkilehden yhdistämistä kannattavaksi ja isommaksi Metroksi. Järjestelyn myötä syntyy erittäin vahva tuote kaupunkilehtimarkkinalle, joka on kasvanut Suomessakin odotuksiamme hitaammin. Jos markkina- ja kilpailutilanne muuttuvat, pystymme tarvittaessa aloittamaan Uutislehti 100:n julkaisemisen uudelleen nopeasti”, hän totesi.