Nuorille mainosalan suunnittelijoille ja opiskelijoille suunnattu Raiku-radioideakilpailu keräsi parissa viikossa 108 kilpailutyötä.

Ensimmäistä kertaa järjestetty Raiku-radioideakilpailu keräsi kilpailutöitä ympäri Suomen. Tehtävänä oli suunnitella yhteiskunnallinen radiomainos Kirkon Ulkomaanavun Näkymättömät-kampanjalle. Vaikka osallistujat olivat sekä opiskelijoita että jo työssä olevia, yhdisti heitä alle 30 vuoden ikä.

“Mahtavaa, että näin moni nuori suunnittelija on uskaltautunut mukaan. Radiomainonnan teko on vaikea laji, hyvän radiomainonnan vielä vaikeampi. Se kuka Näkymättömät-käsikirjoituksellaan onnistuu kampittamaan muut, on hyvällä tiellä alan huipulle”, tuomariston jäsen Sari Mikkonen-Mannila povaa.

Tavoitteena oli järjestää nuorille suunnittelijoille kilpailu, jolla heidät saataisiin innostumaan radiomainonnasta ja alalle uusia tekijöitä.

“Tiesimme, että tärkeä aihe herättää kiinnostusta – varsinkin kun työt oikeasti tuotetaan valmiiksi spoteiksi ammattilaisten kanssa ja ajetaan kaikilla merkittävimmillä radiokanavilla Suomessa. Emme silti osanneet villeimmissäkään ajatuksissamme odottaa tällaista ideavyöryä”, iloitsee RAB Finlandin toimitusjohtaja Stefan Möller.

Kilpailutöitä arvioiva raati laittaa ideat paremmuusjärjestykseen ensi viikolla. Sari Mikkonen-Mannilan lisäksi raatiin kuuluvat Eka Ruola ja Vesa Kujala. Kolme parasta ideaa tuotetaan valmiiksi radiospoteiksi, joista valitaan paras 16. lokakuuta järjestettävässä M&M-illassa Helsingissä. Suuri yleisö saa äänestää omaa suosikkiaan osoitteessa www.rab.fi/raiku 17.–31.10. välisenä aikana.

RAB Finlandin ja Kirkon Ulkomaanavun järjestämän kilpailun aiheena oli kaksivuotinen Näkymättömät-kampanja. Sen avulla halutaan auttaa ihmisiä, jotka on jätetty yhteiskunnan ulkopuolelle ilman koulutusta, terveydenhoitoa ja toimeentuloa. Heitä on köyhissä valtioissa miljoonia.