Viime vuonna Suomi sai kisoista yhden hopeisen leijonan ulkomainossarjasta.

Suomen kilpailutöistä 56 osallistuu mainoselokuvien Film-sarjaan, 50 printtimainosten Press-sarjaan, 32 ulkomainosten Outdoor-sarjaan, 17 radiomainosten sarjaan ja 14 työtä digitaalisten töiden Cyber-sarjaan.

Suomesta lähtee Cannesiin tänäkin vuonna reilusti toista sataa osallistujaa opintomatkalle. Lopullinen lukumäärä vahvistuu vain muutamia päiviä ennen festivaalia, sillä viime hetken ilmoittautujia tulee aina.

”Cannes Lions mittaa osaltaan kansakuntien kykyä luoda aineetonta pääomaa. Ruotsi, jolla on monia vahvoja kansainvälisesti tunnettuja brändejä, on perinteisesti menestynyt hyvin myös Cannesissa. Suomessa aineettomien tuotannontekijöiden kuten markkinoinnin merkitys on viime vuosina selvästi noussut. Tämä on heijastunut myös markkinointiviestinnän tasoon. Cannesista on siten lupa odottaa myös suomalaismenestystä”, Kärkimedian brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko sanoo.

Suomalaistoiveet ovat erityisen korkealla kaikissa neljässä Cannes Young Lions -sarjassa. Niissä kilpailijoiden tulee tehdä 24 tunnissa mainos tai mediasuunnitelma paikan päällä annetusta yhteiskunnallisesta aiheesta. Suomella on viime vuosilta kaksi mitalisijaa Young Lions -sarjoista. Vuonna 2002 Suomi sai kultaa ja vuonna 2006 pronssia. Young Lions -sarjat on tarkoitettu enintään 28-vuotiaille alalla työskenteleville tai alaa opiskeleville suunnittelijoille.

”Viime vuosien menestyksemme Young Lionsissa antaa viitteitä siitä, että suomalainen mainonta on nousemassa vahvemmin kansainväliselle tasolle. Se on äärimmäisen tärkeää, sillä oivaltava ja kansainvälisesti kiinnostava mainonta on elinehto suomalaistuotteiden ja -palveluiden menestymiselle. Mielikuvataloudessa kilpailevat brändit: siksi meidän on innovatiivisten tuotteiden ja palveluiden lisäksi osattava suunnitella myös puhuttelevaa markkinointiviestintää”, Isokangas-Huiko sanoo.

Cannes Lions -festivaali nauttii maailmalla suurta arvostusta. Monissa maissa kansakunnan menestystä maailman suurimmassa mainoskisassa seurataan yhtä tarkoin kuin eri urheilulajien maailmanmestaruuskilpailuja. Cannesin mainosfestivaalit päättyvät 21.6.2008.