Perinteinen printtimedia on verkon kasvavan vetovoiman edessä ymmällään, mutta tilannetta ei yritysviestinnässäkään kannata jäädä seuraamaan sivusta.
-Perinteinen puskaradio on tutkimusten mukaan edelleen tehokkain markkinointiväylä, mutta sähköposti on jo noussut printin rinnalle, kertoi digitaalisen viestinnän ohjelmistoja toimittavan Koodiviidakko Oy:n toimitusjohtaja Samuli Tursas.
Räätälöityjä uutiskoosteita tuottavaa Webnewsmonitor-palvelua pyörittävän News Engine Oy:n toimitusjohtaja Jussi Vasala löi kiukaalle lisää löylyä. Hän muistutti, että verkkolehtien suosio kasvaa jatkuvasti. Muutos näkyy varsinkin nuoremmassa lukijapolvessa, sillä 15-20-vuotiaista jo yli 70 prosenttia lukee verkkolehtiä.
-Verkko rikkoo perinteisten printtilehtien jakelurajat ja on mediana täysin ylivoimainen. Ihmisten lukutottumukset muuttuvat ja tietoa haetaan muualtakin kuin omasta maakuntalehdestä. Itsellänikin aloitussivuna on Hesari, tunnusti oululaisyrittäjä.
Mobiiliviestintä tekee tuloaan
Digipäivässä kurkistettiin myös paljon puhuttuun mobiiliteknologiaan. VTT:n Mobile Enterprise Factoryn tutkijan Pasi Pussisen mukaan teknologia on Suomessa jo hallussa, mutta palvelujen kehittäminen on vielä lapsenkengissään.
-Tekstiviestien teho on sentään nähty, vitsaili Pussinen viitaten ex-ulkoministerin kännykkäsotkuihin.
Muutamina toimivina mobiilisovelluksina hän esitteli Kiinteistömaailman Kotikoodi-palvelun sekä Vianorin ajanvarauspalvelun. Kotikoodissa kiinnostavasta myyntikohteesta voi hakea kamerakännykällä suoraan lisätietoja netistä, Vianor puolestaan tarjoilee valmiita renkaanvaihtoaikoja tekstiviestein.
-Mobiilipalvelut voivat tuntua monille yrityksille vierailta, eikä niistä välttämättä edes ole liiketaloudellista hyötyä. Niiden tarve kannattaa silti selvittää, muistutti Pussinen.

Mediaviikon päätoimittaja Paavo Vasala ja Helsingin Kauppakorkeakoulun yritysviestinnän lehtori, tohtori, Anne Kankaanranta keskustelivat viestinnän tutkimuksesta. -Digitaaliseen viestintään liittyvät aiheet alkavat löytää tiensä myös pro gradu-tutkimuksiin, Kankaanranta toteaa.
Workshopit kiinnostivat
Iltapäivän päätteeksi oli tarjolla workshopeja, joissa käsiteltiin muun muassa hakukone- ja sähköpostimarkkinointia sekä kilpailijoiden ja eri verkkomedioiden seurantaa.
-Hyvä kokonaisuus ja osoitti, että olemme oikealla tiellä, kiittelivät Biohitin Ranja Tapanila ja Katri Keinonen iltapäivän antia. Oma uutiskirje on jo saatu jakeluun.
Kehujien joukkoon liittyi myös tuore digiviestintäyrittäjä Hannu Heikkinen. Hän oli tyytyväinen etenkin Koodiviidakon toimitusjohtajan Samuli Tursaan selkosanaisuuteen ja asiakasnäkökulmaan.
-Oulussa näköjään osataan laittaa asiakas tekniikan edelle, totesi Heikkinen.