Pohjanmaalla sanomalehtiä kustantava Ilkka-yhtymä luottaa yhteisyritys Arena Partnersin toimintaan verkkomainosten myynnin kanavana. Tilinpäätöstiedotteessaan yhtymä ilmoittaa, että uuden teknologian seurauksena osa luokitelluista ilmoituksista, kuten auto- , asunto- ja työpaikkailmoittelu, on siirtynyt verkkoon. Ilkka ja Pohjalainen ovat varautuneet kehitykseen Arena-palveluilla, jotka on integroitu osaksi maakuntalehtien yhteistä sanomalehtimainontaa.
Ilkka-yhtymän toimitusjohtaja Matti Korkiatupa kirjoittaa tilinpäätöstiedotteessa, että nuorten lukutottumusten muutokset ja internetissä tarjolla olevan ilmaisen sisällön määrän kasvu on haaste, jonka vastapainoksi Ilkka-Yhtymä tarjoaa alueensa kuluttajille laadukkaat maakuntalehtien verkkopalvelut.
“Tavoitteenamme on olla media, joka kertoo ensimmäisenä, mitä maakunnassa tapahtuu ja myöhemmin tapahtumien taustat. Uutisoinnissa maakunnallisten verkko-ja mobiilipalveluiden ja painetun sanomalehden kokonaisuus on voittamaton yhdistelmä”, Korkitupa uskoo.
“Uutisaineistojen lisäksi kehitämme verkkopalveluistamme paikan, jota kautta pohjalaiset ja etelä<>pohjalaiset lukijamme ja asiakkaamme löytävät sekä paikalliset että valtakunnalliset asiointi> ja viihdepalvelut. Verkkopalveluidemme tavoitteena on kehittyä Arena Partners-liittouman strategian mukaisesti maakuntiemme kuluttajien, yhteisöjen ja yritysten johtavaksi sähköiseksi, uutis-, palvelu- asiointi- ja kauppapaikaksi”.
Mediamainonnan kolmen kärki vähittäiskauppa, moottoriajoneuvot ja elintarvikkeet on toistaiseksi pysynyt muuttumattomana. Toimialat tuovat lähes puolet mediamyynnin volyymista. Kustannusyhtiöiden talouteen vaikuttavat jo pienetkin mediankäytön muutokset ko. toimialoilla. Erityisesti internetin lisääntyvät käyttö saattaa pitkällä aikavälillä muokata mainoskanavien käyttöä.
Uuden teknologian seurauksena osa luokitelluista ilmoituksista, kuten auto- , asunto- ja työpaikkailmoittelu, on siirtynyt verkkoon. Ilkka ja Pohjalainen ovat varautuneet ko. kehitykseen Arena-palveluilla, jotka on integroitu osaksi maakuntalehtien yhteistä sanomalehtimainontaa. Uusina toimijoina markkinoille ovat tulleet kansalliset ja alueelliset hakukoneyritykset.