Yrjö ja Aune Lyytikäisen vuonna 1933 perustama Apu-lehti täyttää 75 vuotta. Avulla on hieno tarina: ensimmäistä lehteä myivät työttömät, jotka saivat kahden markan hinnasta 1,25 markkaa itselleen.
Vuosikymmenet ovat muovanneet Avusta viikkolehden, joka viikoittain tavoittaa lähes 800 000 suomalaista lukijaa. Lehden sivuilta löytyy viihdettä, mutta pääpaino on siirtynyt vaikuttaviin tarinoihin ajasta, jossa elämme.
Avusta A-lehtitaloksi, johdossa 3. sukupolvi
Vuonna 1933 perustettu Apu on tänä päivänä osa A-lehdet Oy:tä, joka on edelleen Lyytikäisen suvun omistama perheyhtiö, nyt jo 3. sukupolvessa. Perhe on vahvasti mukana yhtiön arjessa: Olli-Pekka Lyytikäinen toimii yhtiön toimitusjohtajana, lehtien sisällöstä ja visuaalisesta ilmeestä vastaa julkaisujohtaja Anne Lyytikäinen-Palmroth. Yrjö Lyytikäinen työskentelee Tuulilasi-lehden erikoistoimittajana.
”A-lehdet on pitkän historiansa aikana kasvanut kannattavaksi mediataloksi, joka tekee kymmeniä laadukkaita lehtiä suomalaisille. Aikakauslehtien lukemisen kulttuuri Suomessa on vahvaa ja uskomme näin olevan myös tulevaisuudessa”, toteaa A-lehdet Oy:n toimitusjohtaja Olli-Pekka Lyytikäinen.
h5.Apu juhlii hyvänteossa ja jatkamalla journalistista linjaansa
Tänä vuonna 75 vuotta täyttävä Apu vakuuttaa toimivansa johdonmukaisesti objektiivisen journalismin keinoin. ”Uskomme hyvään ja hyvin kirjoitettuun tarinaan, joka kertoo jotakin olennaista ajastamme. Emme hylkää viihdettä, mutta pyrimme tekemään senkin niin hyvin ja laadukkaasti kuin mahdollista. Tosi-tv-ohjelmien tapahtumat eivät voi olla päivän tai viikon tärkeimpiä uutisia”, toteaa Avun vastaava päätoimittaja Matti Saari.
Apu-lehden juhlavuoden teemoja ovat mm. ympäristön tila, maahamme työpaikkoja luoneet ihmiset ja käänteentekijät eli ihmiset, jotka ovat oivaltaneet enemmän kuin muut tai vaikuttaneet kehitykseen omalla esimerkillään.
Historiaansa kunnioittaen Apu jatkaa yhteistyötään hyväntekeväisyydessä, nyt Helsinki Mission kanssa. Helsinki Missio on hyväntekeväisyysjärjestö, jonka perustehtävänä on etsiä, löytää ja auttaa unohdettuja kaupunkilaisia sekä haastaa kaikki lähimmäisyyteen ja yhteiskuntavastuuseen.