Kyselyyn vastasi yhteensä 3 876 henkilöä.
Nokia arvioitiin seitsemättä kertaa maineeltaan parhaaksi pörssiyhtiöksi. Yrityksen maine on palautunut samalle tasolle, jolla se oli Jorma Ollilan aikana. Kärkikolmikon muut yritykset eli Ponsse ja Kone pitivät viimevuotiset asemansa.
Tutkimuksen suuri yllättäjä on yhdeksänneksi sijoittunut Outotec, joka sijoittui ensimmäisenä pörssivuotenaan kymmenen parhaan yrityksen joukkoon. Muita uusia yrityksiä kymmenen parhaan listalla ovat neljänneksi noussut Metso sekä SanomaWSOY ja Wärtsilä.
Eniten mainettaan menettivät Perlos ja Scanfil. Viimevuoden kärkiyrityksistä Tulikiven maine romahti sijalle 36.
Rautaruukin Tamminen maineeltaan paras johtaja
Tutkimuksessa arvioitiin myös pörssiyhtiöiden johtajien maine. Hyvämaineisimmaksi johtajaksi nousi Rautaruukin Sakari Tamminen. Toiseksi sijoittui viime vuoden ykkönen eli Stockmannin Hannu Penttilä ja kolmanneksi kiri Sammon Björn Wahlroos. Tammistakin enemmän mainettaan paransi 16:nneksi sijoittunut Nokian Olli-Pekka Kallasvuo.

Sakari Tamminen, Suomen hyvämaineisin yritysjohtaja 2007
Tutkimuksen huonomaineisimmat johtajat löytyvät kriisien keskellä painivista Perloksesta, Aspocompista ja TJ Groupista.
Liiketoiminnan epäonnistumiset koetaan harvoin maineriskeiksi
Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä asiat koetaan maineriskeiksi. Vastaukset liittyvät lähinnä epäeettiseen toimintaan kuten lahjontaan, sisäpiiririkoksiin ja johdon törttöilyyn. Huomattaviksi maineriskeiksi koetaan myös viestinnän avoimuuden puute ja ympäristökysymysten laiminlyönti. Sen sijaan liiketoiminnan ja strategian epäonnistumisiin liittyvät asiat nostettiin harvoin maineriskeiksi.
“Sijoittajien mielestä maineriskit liittyvät lähes yksinomaan hyvään yrityskansalaisuuteen. Tämä ei sinällään ole yllättävää, koska kansainväliset tutkimukset ovat antaneet samansuuntaisia tuloksia. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että mainetutkimuksen suurimmat nousut ja laskut liittyvät poikkeuksetta huonoihin strategisiin valintoihin, muutoshankkeiden epäonnistumisiin ja tuloskunnon pettämiseen. Hyvä yrityskansalaisuus on toki maineen perusta, mutta liiketoiminnan ratkaisujen merkitystä maineen rakentajana ei tulisi aliarvioida”, sanoo Viestintätoimisto Pohjoisrannan toimitusjohtaja Jouni Heinonen.
Maineenhallintaan erikoistuneen Viestintätoimisto Pohjoisrannan jo seitsemättä kertaa toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin noin 100 pörssiyrityksen maine. Tutkimus tehtiin Pohjoisrannan ja professori Pekka Aulan kehittämällä RepMapTM-mainemittarilla, jossa mainetta tarkastellaan kuuden ulottuvuuden avulla. Mainetta mitataan yrityskulttuuriin ja johtamiseen, menestymiseen, julkiseen kuvaan, tuotteisiin ja palveluihin, yhteiskuntavastuuseen sekä muutos- ja kehityskykyyn liittyvillä tekijöillä.
Tutkimus toteutettiin syys-lokakuussa 2007. Kyselyyn vastasi yhteensä 3 876 Arvopaperi Onlinen käyttäjää ja Tietoviikon uutiskirjeen saajaa. Vastaajat ovat pääasiassa yksityissijoittajia, joista yli puolet hoitaa sijoitussalkkuaan ainakin osittain itse.