“Halusimme kääntää näkökulmaa organisaatioista entistä enemmän yksilön suuntaan. Tavoitteemme on kiinnostavampi ja käytännöllisempi lehti”, sanoo Faktan päätoimittaja Heidi Hammarsten.

Lehden uutuuksia ovat muun muassa koulutusarviointi ja johtajaprofiili. Uusimman lehden Johtajaprofiilissa selvitetään 360-arvioinnin avulla mitä mieltä alaiset ovat HK Ruokatalon toimitusjohtajasta Esa Mäestä. Koulutusarvioinnin kohteena on tällä kertaa johdon keskipitkä koulutus. Paha paikka -sarja taas esittelee aitoja työyhteisön ongelmatapauksia ratkaisuineen.

Faktan verkkopalvelusta löytyy nyt uutta sisältöä joka päivä. Johtamiskirjojen ystäville on tarjolla Bisneskirjapiiri, jossa mahdollisimman autenttiset lukijat arvioivat johtamiskirjoja, ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita keskustelemaan.

“Verkossa haluamme synnyttää keskustelua myös muista esimiestyöhön liittyvistä aiheista. Omassa organisaatiossaan pomo on usein yksinäinen eikä pääse jakamaan ongelmiaan eikä kokemuksiaan”, sanoo Hammarsten.

Blogeja pitävät yritysvalmentaja Susanna Rahkamo, sika-nauta-avusteista johtamiskonsultointia tarjoava Jarl Paarma, yrittäjä Marko Parkkinen, joka muistetaan parhaiten mainostoimisto Bobista sekä päätoimittaja itse.

Verkkopalvelussa voi myös testata, ketä tunnettua johtajaa itse muistuttaa ­­­- vaihtoehtoina ovat tarjolla muun muassa Jorma Ollila, Jari Sarasvuo ja Kirsti Paakkanen.

Uudistunut Fakta on saanut kaksi ryhmätilausta: VIA Group tilaa Faktaa avainasiakkailleen ja Tietoasiantuntijat ry. jäsenilleen. Nämä tuovat ensi vuonna keskimäärin 3500 kappaleen lisälevikin.

Kommentti: Salaperäistä kustannustoimintaa

Talouslehtien alamäki on pakottanut myös Faktan hakemaan linjaansa. Mitä lehden tarkoittama ihmisläheisyys lopulta merkitsee, jää nähtäväksi. Yritysmaailman julkkisjuorujako?

Lehti on aina ollut hieman erikoinen julkaisu, joka on koettanut hakea syvempää otetta talouselämän taustoihin kuin saman konsernin Talouselämä. Tyypillistä Faktalle on ollut, että sitä on kaupiteltu erilaisten tavarahoukuttimien avulla. Tulee laskinta tai muuta pikkunäppärää nopean tilaajan etuna. Levikki on aina ollut keinotekoisen tuntuista.

Talouselämän kilpailijaksi Faktasta ei ole kuitenkaan koskaan ollut. Hieman on kummallista, miksi Talentum on ostanut Faktan. Lehti lopulta kalastelee samoja lukijoita kuin Talouselämä.

Nykyinen verkkosivu, jota lehti kovasti kehuu, on vaatimaton. Vain muutama juttu eikä mainoksia ollenkaan. Millä tämäkin oikein tulee toimeen? Ei varmaan millään, koska sivuilta ei löydy suurennuslasinkaan avulla lehden tai sivuston levikkitietoja, ilmoitushintoja tai edes yhteyshenkilöä, jolta voisi kysyä, saako täältä edes ostaa mainosta. Harvinaisen salaperäistä kustannustomintaa.