Niklas Herlin käynnistää Kustannusosakeyhtiö Uusi Suomen perintörahoillaan. On erinomainen asia, että varakkaan suvun vesa toimii oikeassa liiketoiminnassakin luoden jotain uutta. Yleensä monet sijoittelevat vain kiinteistöihin ja tylsistyneinä laskevat korkotulojaan ajan kulukseen. Siinä ei yhteiskunta ja talous kehity sentin vertaa.

Yhtiö ei ole kertonut, minkä verran se sijoittaa hankkeeseen. Rahaa kuulemma löytyy pitkäänkin juoksumatkaan. Uuden kuluttajamedian lanseeraaminen maksaa, ja paljon. Kustannusrakennetta tosin helpottaa nettimedian materiaalikulujen olemattomuus verrattuna printtiin.

Mitä Uusisuomi.fi sitten sisältää? Muutamia omia ammattimaisesti tehtyjä juttuja, paljon STT:n uutisia, nimekkäiden henkilöiden kolumneja sekä blogeja. Onpa joukossa jo muutama mainoskin. Tätä kaikkea kyllä löytyy muualtakin periaatteessa, mutta ei kuitenkaan ihan vastaavaa. STT:n perustavaran lisäksi joukosta erottuu mm. Jari Tervon terävä kolumni Eero Heinäluoman mahdollisesta siirtymisestä SAK:n johtoon. Tämä nousi jo eräänlaiseksi uutiseksikin, vaikka kovin vakavasti muut mediat eivät ottaneet Tervon tietolähteitä.

Poliittisesti Uusisuomi.fi on kallellaan oikealle, kuten perinnekin edellyttää. Tämä lieneekin koko julkaisun paras anti koko tasavallalle. Suomi todellakin tarvitsee kilpailevaa mediaa ja tiedonvälitystä vuosikymmeniä jatkuneeseen demari-agitaatioon, jonka kannattajiksi Helsingin Sanomatkin Yleisradiosta puhumattakaan ovat vaipuneet. Jos ja kun Uusisuomi.fi käyttää railakkaasti hyväkseen tämän aukon, se saavuttaa omalla linjallaan ja kiinnostavalla sisällöllään merkittävän aseman suomalaisessa mediakentässä.

Sivuston ulkoasu on väljä ja kaikki näyttää aluksi suurelta. Kun silmä hieman tottuu ulkomuotoon, avaruus tuntuukin rauhoittavalta. Rakenne on jäsentynyt, sinisävyiset värit ovat hyvät ja navigointi on selkeää. Graafinen asu edustaa ammattimaista jälkeä.

Osa jutuista on kuitenkin asetettu suljetuiksi. Lukijan pitää kirjautua, jotta pääsee lukemaan muutamia STT:n juttuja. Tässä kohtaa Uusisuomi tekee virheen. Mikään nettijulkaisu ei enää voi menestyä, jos se koettaa saada lukijat kirjautumaan tai saati maksamaan jutuistaan. Lukijat hyppäävät oitis toiselle sivustolle, jossa aineisto on vapaata heti. Nytimes.com ja viimeksi Keskisuomalainen ovat esimerkillisesti päättäneet julkaista kaikki lehden aineistot maksutta ja avoimesti, mikä on ainoa tie lukijoiden saavuttamiseksi. Tulot voivat tulla vain mainoksista.

Uusisuomi.fi kaipaa onnittelut reippaasta startista ja rohkeasta yrityksestä tunkeutua suomalaisten medialinnakkeiden keskelle uudella ja omaperäisellä hankkeella. Veikkaan, että Uusisuomi kasvaa ja päihittää kolmessa vuodessa Hesarin sivuston, mutta kaikki riippuu lopulta siitä, osaako Niklas Herlin johtaa yritystä ja toimia kaupallisin periaattein.