Journalistisen sarjan parhaana verkkoinnovaationa palkittiin Helsingin Sanomien kulttuuritoimituksen kirjallisuussivu HS.fi/kirjat. Klassikkokirjojen kritiikkien keräämistä monipuoliseen verkkopalveluun kiiteltiin kulttuuriteoksi.
Parhaaksi markkinointi-innovaatioksi valittiin Helsingin Sanomien Oma kaupunki -palvelu. Käyttäjien tuottamaa sisältöä hyödyntävän paikallishaun arvioitiin tarjoavan myös houkuttelevan markkinointiväylän pienyrityksille.
Journalistisessa sarjassa palkittiin kunniamaininnalla sanomalehti Karjalaisen monimediayksikkö K5 sekä HSS Median sanomalehtien Vasabladetin, Jakobstads Tidningin ja Syd-Österbottenin yhteinen blogiportaali Bloggen.fi. Markkinointisarjassa kunniamaininnan sai Taloussanomien uutispeli Ennustajamestari.
Kilpailun tuomareina toimivat journalistisessa sarjassa journalistiikan vierailuprofessori Hannu Olkinuora ja tiedotusopin lehtori Ari Heinonen Tampereen yliopistosta sekä verkkopäällikkö Jari Suominen Etelä-Suomen Sanomista.
Markkinointisarjan tuomariston muodostivat KTL Mika Raulas Helsingin kauppakorkeakoulusta, suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi Dagmar Digitalista ja johtaja Sirpa Kirjonen Sanomalehtien Liitosta.
Lisäksi professori Hannu Olkinuoran kurssin opiskelijat Tampereen yliopistosta myönsivät oman Tulevaisuuden tekijöiden valinta -kunniamaininnan. Sen sai HS.fi/kirjat.
Sanomalehtien verkkovuoteen liittyvään kilpailuun osallistui journalistisessa sarjassa kahdeksantoista ja markkinointisarjassa kymmenen verkkoinnovaatiota. Voittajat palkittiin keskiviikkona Helsingissä Sanomalehtien Liiton toimitus- ja markkinointijohdon seminaarissa.
Kilpailun tulokset perusteluineen
1) Journalistiset innovaatiot verkossa
Journalistisilla innovaatioilla tarkoitetaan verkossa onnistuneesti toteutettuja toimituksellisia ratkaisuja, kuten uusia juttu- tai julkaisumuotoja ja verkon ja paperilehden tai lehden ja lukijoiden välistä vuorovaikutusta lisääviä ratkaisuja.
Paras verkkoinnovaatio:
HS.fi/kirjat
Helsingin Sanomien kirjallisuussivu: http://www.hs.fi/kirjat
”Paperilehden sisältöä on jalostettu onnistuneesti kirjallisuuden tietopankiksi, joka sisältää myös vain verkossa julkaistuja kirjoituksia. Web 2.0:n elementtejä ja karttasovelluksia, joita voisi kehittää vielä käyttäjäystävällisemmiksi ja vuorovaikutteisemmiksi. Tyylikkäästi toteutettu palvelu, joka hyödyntää lehden laajaa kirjallisuusarvioiden arkistoa aina viime vuosisadan alkuun saakka. Kriitikkojen ja heidän suosikkiensa esittely on tervetullutta läpinäkyvyyttä.”
Kunniamaininnat:
Karjalainen / Monikanavajulkaiseminen maakuntalehdessä
http://www.karjalainen.fi/K5
Ruokasivu/Kokkaa & Soppaa, Muuttumisleikki, Haasta & Hiillosta
”Aitoa monimediaa, jossa eri kanavat tuovat oikeaa lisäarvoa. Maakuntalehden pieni sähköisen median yksikkö tekee sekä paperilehden jutun, tv-ohjelman että netti-tvversion. Toimiva ja hyvin tuotteistettu konsepti, jossa lähtökohtana on paperilehden
jutun sijasta tv-ohjelma. Verkko-osuuden ulospanossa ja keskustelevuudessa vielä kehittämistä. Palvelujournalismin lisäksi mukana on kiitettävästi myös yhteiskunnallista sisältöä.”
Bloggen.fi
HSS Median (Vasabladet, Jakobstads Tidning ja Syd-Österbotten) yhteinen blogiportaali
http://bloggen.fi
”Toimiva blogisivusto, jonka suosio on levinnyt koko ruotsinkielisen Suomen alueelle. Puhtaasti käyttäjien tuottamaan sisältöön luottava vapaa julkaisuväylä, jonka yhteyttä kolmen lehden journalismiin voisi vielä kehittää. Etusivu nostaa selkeästi
esille tuoreimmat, kuumimmat ja uudet blogit. Bloggaajien ja kävijöiden määrä omassa kohderyhmässään kunnioitettavan korkea.”
Tiedotusopin opiskelijoiden valinta
Tampereen yliopiston tiedotusopin opiskelijoiden kunniamaininta:
HS.fi/kirjat
”Kulttuurihistoriallinen teko, etenkin vanhojen kritiikkien tuominen verkkoon. Helppo käyttää, paljon informaatiota, sivuille jää helposti pyörimään pidemmäksikinnaikaa. Blogit täydentävät toisiaan ja laajentavat painettua tuotetta. Laaja ja laadukas
kulttuurisivusto todistaa, että verkkoa voi hyödyntää täysipainoisesti ilman väkisin väännettyä viihdelässytystä ja suttuisia videoita. Verkon pohjattomuus hyödynnetty ja
Suomen suurimman sanomalehden velvollisuus täytetty.”
Kunniamaininnan antoivat vierailuprofessori Hannu Olkinuoran kurssin opiskelijat Anna-Sofia Berner, Teemu Hallamaa, Satu Helin, Juha Karilainen, Jaakko Parkkinen, Aino Pekkarinen, Hanna Poikolainen, Ruut Tolonen, Sari Vanninen ja Veera Visapää.
2) Markkinointi-innovaatiot verkossa
Markkinointi-innovaatioilla tarkoitetaan verkon uudenlaista hyödyntämistä lehden kuluttajamarkkinoinnissa ja mediamarkkinoinnissa. Kyse voi olla esimerkiksi tuloksellisesta kampanjasta tai uudesta tavasta tavoittaa ja palvella asiakkaita.
Voittaja:
HS.fi/omakaupunki
http://omakaupunki.hs.fi
”Käyttäjien tuottamaa sisältöä hyödyntävä vuorovaikutteinen palvelu, jonka pohjana on toimiva hakukone. Tarjoaa ajantasaista tietoa menopaikoista ja tapahtumista jopa korttelitasolta. Houkutteleva vaihtoehto pienyrittäjille, joten kerännee tulovirtaa
pienistä puroista. Potentiaalinen kokonaisuus, jonka visuaalisuutta ja houkuttelevuutta voisi vielä kehittää. Todellinen luonne tulee näkyviin, kun suuret käyttäjämassat tulevat mukaan ja herättävät myös ilmoittajien kiinnostuksen.”
Kunniamaininta:
Taloussanomat/Ennustajamestari
www.taloussanomat.fi/ennustajamestari
”Lukijoiden sitouttamista ja osallistavaa yhteisöllisyyttä, joka saa pysymään pidempään brändin parissa. Lehden artikkelit liitetty hyvin verkkokilpailuun. Ansaintalogiikka ei vielä palvelun käynnistyessä näkynyt selvästi. Mahdollisuuksia ainakin sponsoroituihin kilpailuihin, bannerimyyntiin ja palkintomarkkinointiin.”