Vuoden 2007 kilpailu oli erittäin tiukka. Kansainvälinen yhdeksän henkinen raati valitsi palkinnon saajat 3880 communication design -kilpailuun lähetetystä ja 34 maasta tulleesta ehdotuksesta.

Red Dot palkinnon myöntänyt raati totesi perusteluissaan, että palkinto myönnettiin tänä vuonna erityisesti sen innovatiivisuudesta. “Tänä päivänä kansainvälisten yritysten ja instituutioiden ilmeet ja identiteetit ovat hyvin erilaisia. Keskeisin erottava kriteeri onkin enää designin laatu ja työn korkeatasoisuus”, totesi professori Peter Zec, joka toimii Red Dot palkinnot jakavan ICID-katto-organisaation puheenjohtajana.

Red Dot palkinto on yksi maailman vanhimpia ja arvostetuimpia muotoilun palkintoja, joka on jaettu vuodesta 1955. Vuonna 2007 -kilpailuun osallistui yli 7000 tuotetta ja brandikonseptia yli viidestäkymmenestä maasta. Aikaisempia voittajia ovat olleet mm. LG Electronics, adidas, Apple, Mercedes-Benz, Nokia, Philips, Siemens and Sony.

Kilpailun voittaneet työt sijoitetaan joulukuussa esille Red Dot Design museon erikoisnäyttelyyn. IADEn ilme tullaan julkaisemaan myös kansainvälisissä julkaisuissa.

Red Dot palkinnon saaminen uudelle koulutus- ja
kehittämisinstituutille on tärkeä ja innostava tunnustus. Ajatus
uudelle ilmeellehän oli radikaali. Otimmehan lähtökohdaksi 3D
animaation. Hieno tunnustus suomalaiselle suunnittelulle uudella
alueella. Palkinnon saaminen ilmeellemme on myös tärkeä tekijä IADEn omassa kansainvälistymisessä, toteaa IADEn johtaja Teppo Turkki.

IADE on Taideteollisen korkeakoulun ja Teatterikorkeakoulun yhteinen luovien alojen koulutus- ja kehittämisinstituutti, joka aloitti toimintansa 1.2.2007. IADE tulee englanninkielisestä nimestä Institute for Art, Development and Education, Art Universities of Finland.