Finnpanelin kesäkuun alussa tekemän erillistutkimuksen mukaan 71 % suomalaisista tv-talouksista oli hankkinut digisovittimen.
Analogiset tv-lähetysverkot suljetaan lauantaiaamuna 1.9. klo 4.00.

Kesän kuluessa Yleisradio järjestää laajan valtakunnallisen markkinontikampanjan, jotta loputkin kotitaloudet innostuisivat asentamaan digisovittimen

Kesän aikana televisio- ja radiokanavat lähettävät lukuisia digiaiheisia ohjelmia. YLE TV1 järjestää digi-illan keskiviikkona 15.8.

Antenniverkossa voi myös tutustua ilmaiseksi joihinkin maksullisiin digikanaviin 17.8.-20.8.

Digitaaliseen televisioon siirtymistä nostetaan esiin myös kansalaistapahtumassa Helsingissä Kolmen sepän patsaalla 30.8.-1.9. Tapahtumassa tiedotetaan uudistuksesta ja annetaan toimintaohjeita.

Tapahtumien järjestäjinä ovat liikenne- ja viestintäministeriön TV 2007 -ryhmä sekä digi-tv-viestintätyöryhmä.

Neljä prosenttia talouksista ei hanki digiboksia

Erityyppisiä digisovittimia oli 1 600 000 kotitaloudessa. Kaapeliverkkoon liitetyistä talouksista 56 % ja muista talouksista 83 % pystyi seuraamaan digitaalisia tv-lähetyksiä.

Tutkimuksessa kysyttiin myös digisovittimen hankinta-aikomuksista talouksilta, joilla sovitinta ei vielä ole. 4% tv-talouksista ilmoitti, että eivät aio hankkia digisovitinta lainkaan ja 11 % ei vielä tiedä milloin aikovat hankkia sovittimen.

Tiedot perustuvat Finnpanel Oy:n tutkimukseen, jossa postitetaan kysely 2000:een satunnaisesti valittuun talouteen. Tutkimuksen virhemarginaali oli +/- 3 % -yksikköä.

TV-mittaritutkimuksen mukaan keskimäärin 56 % kaikesta television katselusta katsottiin kesäkuun alussa digitaalisesti. Tästä valtaosa oli kotimaisten, myös analogisesti välitettyjen kanavien, kuten TV1:n, TV2:n, MTV3:n, Nelosen, Subtv:n ja Urheilukanavan katselua.