Graafisen suunnittelun ja mainonnan kilpailuun on osallistunut tänä vuonna noin 1 500 työtä. Niistä 247 parasta on valittu Vuoden Huiput -vuosikirjaan.
Vuoden Junior -stipendi on annettu Designtoimisto Tangon graafinen suunnittelija Jesper Bangelle.
Graafisen muotoilun kultahuipun on saanut Ingman Foodsin tilaama Makupolku-jogurttipakkaus, jonka suunnitteli Designtoimisto TANGO.
Printtimainonnassa kultahuippu on myönnetty MTV3: tilaamalle Idols-mainosten sarjalle Eläimet, Hahmot. Suunnittelija on Mainostoimisto PHS.
Innovatiivisen ja integroidun mainonnan sarjassa kultahuiput annettiin Mainostoimisto PHS:n Veikkaus Oy:lle tekemälle Täällä kannatetaan Togoa -sarjalle sekä Igglon Uusi tapa tehdä asuntokauppaa -palvelukonseptille, jonka on suunnitellut Taivas Communications.
Tv- ja elokuvamainonnassa ykköseksi valittiin Igglon mainos Olipa kerran, tekijänä Taivas.
Radiomainonnan huippu on EF-Kielimatkojen Mr Jones -sarja, jonka suunnitteli Mainostoimisto Contra.
Julisteiden kultahuipun sai Amnestyn Journalist Anna Politkovskaya 1958–2006. Sen on laatinut Suunnittelutoimisto BOTH.
Paras mainostekstit on dna Finlandin Kaamea kapula -pipo, tekijänä Mainostoimisto PHS.
Digimedian kultahuippu on Nokia Mobile Phonesin tilaama Colour the World, jonka suunnitteli Satama Interactive.
Kuva ja kuvitus -sarjan huipuksi nousi Otavan tilaama ja suunnittelema Veijo Meren Manillaköyden uusi painos.
Nuorten Tikapuut-palkinnoilla palkittiin Taivaan Fee Fi Fo Fum, Vänskapin Pets On Prozac -yhtyeelle suunnittelema Moody Allen – Man’s Worst Friend ja John Nurmisen Säätiön tilaama Time to Clean It, jonka suunnitteli Dynamo.
Kilpailun parhaimmisto on nähtävillä Vuoden Huiput 2006 -näyttelyssä 14. 4.–6. 5. Design Forumissa Helsingissä.
Ylituomari Petri Uusitalo: Idealla saat sen, mitä rahalla et voi ostaa
Vuoden Huippuja kritisoidaan joskus sanomalla, että se on ideoiden välinen kauneuskilpailu, eikä siksi merkityksellinen graafisen suunnittelun ja mainonnan tilaajien liiketoiminnalle. Tuo ajatus sisältää syvällisen väärinymmärryksen yritysten kilpailuympäristöstä, toteaa kilpailun ylituomari Petri Uusitalo.
Maailmassa, jossa ihmisillä on enemmän kaikkea kuin he tarvitsevat, ei voi menestyä tarjoamalla heille lisää sitä samaa. Tulevaisuus kuuluu vakiintuneiden sääntöjen haastajille, joilla on kyky hankkia ja hallita huomiota uusilla ideoilla. Saavutettu markkina-asema on mielenkiintoinen historiallinen kuriositeetti, mutta ei tae tulevasta. Jos olet markkinajohtaja, ainoa keinosi selvitä hengissä on tehdä itse itsestäsi vanhanaikainen ennen kuin muut ehtivät, hän huomauttaa.
Vuoden Huiput on graafisen suunnittelun ja mainonnan muotoon puettujen uusien ideoiden juhla. Tuomaristot ovat etsineet ja palkinneet töitä, joilla on kyky tulla huomatuksi, ymmärretyksi ja muistetuksi yhä kovenevassa kilpailussa ihmisten huomiosta.
“Patenttiratkaisuksi huomion hankkimiseen pirstaloituneessa mediaympäristössä tarjotaan usein monikanavaisuutta. Ilman kanavat yhteen punovaa punaista lankaa se ei kuitenkaan ole muuta kuin keino tuhlata markkinointibudjetti entistä monipuolisemmin. Jos taas mukaansatempaava juoni löytyy, on brändin ja sen käyttäjien kohtaamisesta toiseen kasvava idea tehokas keino voittaa omakseen isompi pala ihmisten ajatuksista. Tämä näkyi hyvin innovatiivisen ja integroidun mainonnan sarjassa. Siihen osallistui toistasataa työtä. Päällekäyvän paljouden joukosta erottuivat nopeasti ne, joiden eri osat muodostivat eheän, toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Kohderyhmiä ei voi ostaa rahalla. Ne ostetaan ideoilla”, Uusitalo toteaa.