Veikkauksen jalkapallon MM-kisakampanja ”Vive le Togo”- Täällä kannatetaan Togoa valittiin Grand Prix -voittajaksi Outdoor Champions 2006 -kilpailussa. Työ kilpaili Real-sarjassa. Uudessa Innovative-sarjassa ei tällä kertaa jaettu ykköspalkintoa, mutta toiselle sijalle ylsi Venemessujen bussipysäkeillä toteutettu erikoisratkaisu. Vuosittaisen kilpailun järjestää Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliitto.

Outdoor Champions -kilpailussa on kaksi sarjaa. Real-sarjassa kilpailevat perinteiset ulkomainosvälineet ja ratkaisut, ensimmäistä kertaa mukana olevassa Innovative-sarjassa puolestaan perinteisten välineiden erikoisratkaisut.

Real-sarjassa toiseksi sijoittui Postin ”Postimerkki 150 vuotta” -kampanja ja kolmanneksi TEHYn ”Pidä huolta myös itsestäsi” -kampanja. Innovative-sarjan kolmannen sijan jakoivat Tradekan SIWA-bussiteippaus ja Cloetta Fazerin Turkinpippuri -pysäkkitoteutus.

Lisäksi kilpailun tuomaristo antoi erikoismaininnan Hartwall Jaffan julisteille, jotka graafikko Erik Bruun suunnitteli jo 1950-luvulla. Yrityksen uudelleen julkaisemat klassikkojulisteet toimivat edelleen ja haastavat tämän päivän ulkomainostoteutukset.

Vuoden 2006 parhaan ulkomainoskampanjan tekijät – mainostoimisto TBWAPHS:n tiimi – sai matkapalkinnon Lontooseen. Veikkaus Oy palkittiin 50 000 euron mediapalkinnolla.

Kärki oli kapea

Kilpailussa arvioitiin kaikkiaan lähes 1900 viime vuonna julkaistua ulkomainosta, joista tuomaristo valitsi yhteensä18 finalistia Grand Prix Short-listalle. Tuomariston mukaan kisan kärki oli kapea, mutta joukossa oli äärimmäisen laadukkaita ja monentyyppisiä toteutuksia – niin klassisia julistetoteutuksia kuin uusia raikkaita ideoitakin.

Kilpailun kokonaisanti osoitti, että on suhteellisen helppoa erottua massasta, jossa ratkaisut perustuvat usein printtimainonnan tai tuotteen oman designin suurennoksiin. Kuluttajien elämyksille ja ilahduttamiselle on vielä paljon tilaa ulkomainonnan suunnittelussa. Suunnittelijoilla on myös iso vastuu viihtyisästä kaupunkikuvasta – ulkomedia on ainut media, jota ei voi ”ottaa pois päältä”.

”Ulkomedioissa on erinomaiset mahdollisuudet pysähdyttää ja puhutella ihmisiä maailman asioista ilolla ja lämmöllä. Haluamme kannustaa mainostajia ja suunnittelijoita uudistamaan ulkomainonnan kentän mahdollisuuksia. Innovative-sarjan parhaimmistossa tästä kehityksestä on jo viitteitä, mutta lisää innovatiivista ajattelua kaivataan”, toteaa tuomariston puheenjohtaja, graafikko, emeritusprofessori Tapani Aartomaa.

Outdoor Champions -kilpailun tavoitteena on innostaa mainonnan suunnittelijoita ja mainostajia yhä parempiin ja omaperäisempiin ulkomainonnan ratkaisuihin – ottaen huomioon ulkomainosvälineiden erityispiirteet ja elävän mediaympäristön mahdollisuudet. Vuosittain järjestettävään kilpailuun osallistuvat automaattisesti kaikki JCDecaux’n ja Clear Channelin ulkomainospaikoilla ko. vuoden aikana julkaistut työt sekä muut ulkomainokset, jotka on ilmoitettu kilpailuun.

Outdoor Finland

Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliitto on järjestö, joka toimii koko ulkomainosalan edustajana, edunvalvojana ja kehittäjänä Suomessa. Outdoor Finland kehittää jatkuvasti yhteistyötä oman jäsenkuntansa sekä mainostoimistojen, mediatoimistojen ja mainostajien kesken. Liitto hoitaa myös aktiivisesti yhteyksiä ulkomainonnan valvonnasta ja säätelystä vastaaviin viranomaisiin. Tavoitteena on lisäksi parantaa ulkomedian laatua ja vaikuttavuutta, nostaa ulkomainonnan suunnittelun tasoa sekä kehittää alan tutkimustoimintaa. Järjestön varsinaiset jäsenet ovat JCDecaux Finland Oy ja Clear Channel Suomi Oy. www.outdoorfinland.fi

VUODEN 2006 PARHAAT ULKOMAINOKSET JA TUOMARISTON PERUSTELUT:

Grand Prix -palkinto:

”Vive le Togo” – Täällä kannatetaan Togoa

Mainostaja: Veikkaus Oy – markkinointipäällikkö Tero Kumela, markkinointisuunnittelija Saila Kuutti

Mainostoimisto: TBWAPHS Helsinki Oy – asiakkuusjohtaja Tommi Laiho, projektijohtaja Marja Vattulainen, copywriter Erkko Mannila, AD Mikko Torvinen, projektipäällikkö Pia-Riikka Louna, tuotanto-AD Pinja Korhonen, graafinen suunnittelija Joonas Luotonen

Mediatoimisto: Carat Finland Oy – Sami Kankkunen, Sinikka Yletyinen

Kolme parasta kampanjaa sarjoittain:

REAL-SARJA – PERINTEISET ULKOMAINOSTOTEUTUKSET

1. sija: ”Vive le Togo” – Täällä kannatetaan Togoa

”Toteutus, jossa ei haise raha vaan sitoutuminen. Aito kannatus ja fanittaminen vahvasti läsnä. Rikkoo suunnittelutradition, poikkeaa kotikutoisella kuvitustyylillään loppuun hiotusta mainoskuvituksesta. Hektinen kuvakieli kertoo viikoittain tapahtuvasta pelikulttuurista.”

Mainostaja: Veikkaus Oy – markkinointipäällikkö Tero Kumela, markkinointisuunnittelija Saila Kuutti

Mainostoimisto: TBWAPHS Helsinki Oy – asiakkuusjohtaja Tommi Laiho, projektijohtaja Marja Vattulainen, copywriter Erkko Mannila, AD Mikko Torvinen, projektipäällikkö Pia-Riikka Louna, tuotanto-AD Pinja Korhonen, graafinen suunnittelija Joonas Luotonen

Mediatoimisto: Carat Finland Oy – Sami Kankkunen, Sinikka Yletyinen

2. sija: Suomalainen postimerkki 150 vuotta

”Hienoja, klassisen kauniita julisteita – nämä voisi kehystää seinälle. Tuotetta käytetty hyvin. Korkeatasoinen toteutus. Toimivat kauempaakin, mutta antavat lisää lähempää tarkasteltuina.”

Mainostaja: Suomen Posti Oyj – markkinointipäällikkö Tiina Silvani

Mainostoimisto: TBWAPHS Helsinki Oy – copywriter Erkko Mannila, AD Jukka Rosti, graafinen suunnittelija Pia Pitkänen, projektipäällikkö Kirsi Pärni

Mediatoimisto: Dagmar Oy – Tuija Varis

3. sija: ”Pidä huolta myös itsestäsi”

”Ei voi ohittaa – herättää uteliaisuuden, houkuttelee lukemaan. Hyvä idea, joka avautuu ulkomediassa. Mielenkiintoinen, vaikka myytävä tuote ei ole kovin seksikäs. Loppuun asti viimeistelty toteutus.”

Mainostaja: TEHY- johtaja Katri Lindqvist

Mainostoimisto – projektityöryhmä:

Projektijohtaja, copy Mikko Koivulehto, Viestintä Oy Drum

Graafinen suunnittelu: Konsti

Tuotanto: Pling

Mediatoimisto: Dagmar Oy – Merja Spåra, Mirja Sirén

INNOVATIVE-SARJA – ERIKOISTOTEUTUKSET:

1. sija: ei palkittuja

2. sija: Vene 06 Båt -messut

”Tuotu kesä keskelle talvea maisemakuvan, äänen ja lämpölampun avulla. Toteutus, joka ottaa haltuun uuden ulottuvuuden. Hivelee kaikkia aisteja.”

Mainostaja: Suomen Messut, Vene Båt – näyttelyryhmäpäällikkö Håkan Löfgren, tiedottaja Johanna Askolin

Mainostoimisto: Evia Oyj – projektipäällikkö Anne Mäkinen, AD Juuso Harvala, copywriter Tomi Jalkanen

Mediatoimisto: Carat Finland Oy – account manager Johanna Mattila

Jaettu 3. sija

SIWA – Suomen suosituimman kyydissä

”Perinteisen bussiteippauksen uudenlainen toteutus. Pirteä, freesi idea. Ilahduttaa pienillä elementeillä.”

Mainostaja: Tradeka Oy – brand manager Sanna Kallio

Mainostoimisto: McCann Helsinki – AD Mailis Kriikku, copy Tapu Haro, yhteysjohtaja Riitta Arvilommi, projektipäällikkö Sinikka Hakkarainen

Mediatoimisto: Pool Media International Oy – media consult Kimmo Parviainen

Too hot to handle – Turkinpippuri (Abribus-erikoistoteus)

”Hyvä oivallus. Vaahtosammutin bussipysäkillä yllättää.”

Mainostaja: Cloetta Fazer Makeiset Oy – tuoteryhmäpäällikkö Mikko Lindqvist

Mainostoimisto: hasan & partners – projektijohtaja Gustaf From, projektipäällikkö Tarja Malka, AD Mega Maunula, copywriter Anu Niemonen

Mediatoimisto: Dagmar Oy -Tero Honkala

ERIKOISMAININTA:

Jaffa -retrokampanja

”Erik Bruunin klassikkojulisteet uudistivat ulkomainontaa jo 1950-luvulla ja ovat edelleen loistavia. Tuotteensa näköisiä.

Puhuttelevat hyväntuulisuudellaan ja pirteydellään kuluttajia tänäkin päivänä. Arkistojen kaivaminen vaatii sekä mainostajalta että suunnittelijoilta uskallusta.”

Mainostaja: Hartwall Oy Ab – markkinointipäällikkö Mervi Karvo, tuotepäällikkö Niklas Koiso-Kanttila, markkinointijohtaja Andy Neal

Suunnittelija: graafikko Erik Bruun

(Mainostoimisto TBWAPHS – projektijohtaja Jarno Lindblom, AD Katri Stolt, copywriter Niko Kokonmäki, tuotanto-AD Vesa Kuula,
tuotantopäällikkö Merja Koskinen)

Mediatoimisto: Pool Media International Oy – unit director Leena Wasenius