Metroradiot nousi Suomen kolmanneksi suurimmaksi radiotaloksi

Metroradio Finlandin kanavien kuulijamäärä nousi lähes miljoonaan, kertoo tammi-helmikuun Kansallinen Radiotutkimus.

Radio SuomiPOP kasvatti kuulijamääräänsä 109 000 ihmisellä. Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan Radio SuomiPOPilla on viikoittain keskimäärin 651 000 kuuntelijaa.

Metroradio Finlandin kanavien kuuluvuusalueen laajeneminen 18 uuteen kaupunkiin kiihdyttää kasvua edelleen tämän vuoden aikana.

Kansallisen radiotutkimuksen (KRT) mukaan Metroradio Finland nousi tammi-helmikuussa Suomen kolmanneksi suurimmaksi radiotaloksi. Sen kaikkien kanavien yhteenlaskettu kuulijamäärä kasvoi tammi-helmikuussa kymmenellä prosentilla 964 000 kuulijaan. Yhtiön radiokanavia ovat lähes valtakunnalliset Radio SuomiPOP, Groove FM ja Classic Radio sekä pääkaupunkiseudun paikalliskanava Metro FM.

Metroradio Finlandin kanavien kuulijamäärien kehitys on jatkoa viime vuonna alkaneelle kasvulle. Vuonna 2006 yhtiön neljän kanavan yhteenlaskettu kuulijamäärä kasvoi 16 prosenttia.

–Kuulijamäärä jatkaa kasvuaan myös tänä vuonna, sillä kuuluvuusalue laajeni vuoden 2007 alussa yhteensä 18 uuteen kaupunkiin, Metroradio Finlandin toimitusjohtaja Pekka Hurme sanoo.

Radio SuomiPOP on suomalaisen pop- ja rockmusiikin ainoa erikoiskanava. Se kuuluu kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa. Aikuisille suunnattua kanavaa kuuntelevat erityisesti 25–44 -vuotiaat. Heitä on kanavan kuuntelijoista noin puolet.

Tiedot perustuvat Finnpanel Oy:n tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, joka on radioalan perustutkimus. Useamman tutkimusviikon yhdistettyjä lukuja käytetään alalla yleisenä vertailukohtana, sillä ne kuvaavat kuulijamäärien kehitystä luotettavammin kuin yksittäisen tutkimusviikon luvut.

Metroradio Finland Oy:n ja samaan kanavayhtiöön kuuluvan Mediasales Finland Oy:n omistaa irlantilainen mediayritys Communicorp Group Ltd. Yhtiö toimii kuudessa eri maassa ja on yksi merkittävimmistä radioalan toimijoista Keski- ja Itä-Euroopassa.