Digitaalitelevisio on jo syntyessään vanhanaikainen ja nettitelevisio näyttäisi syrjäyttävän sen yhtä nopeasti kuin C-kasettisoitin korvasi aikoinaan kalliisti lanseeratut kelanauhurit. Näin väittää Lapin yliopiston mediatieteen professori ja rehtori Mauri Ylä-Kotola tänään Kalevassa julkaistussa kirjoituksessa.
”Nettitelevision myötä nykyiset televisiokanavat muuttuvat elävää kuvaa sisältäviksi www-sivuiksi, jotka poimitaan kaukosäätimellä verkosta”, hän toteaa.
Mainostajat ja tv-kanavat voivat liittoutua strategisiksi partnereiksi vahvemmin kuin ennen: vaikkapa menestyvä ravintolaketju voi nostaa aiemmin tuntemattoman nettitelevisiokanavan katsojalukujen kuninkaaksi tietyssä ikäryhmässä, Ylä-Kotola arvioi.
Nettitelevisio mahdollistaa aiempaa paremmin tietokonepelimäiset, vuorovaikutteiset ohjelmat. Tietokonepelimäisyydestä tulee useiden televisio-ohjelmien peruspiirre. Voidaan puhua myös sensomotorisuudesta eli aisti-informaation ja ihmisen itsensä synnyttämän liikkeen yhteensovittamisesta. Sensomotorinen viestintä markkinoinnissa on 2000-luvun konsulttien tuleva avainmantra, Ylä-Kotola sanoo.