Sanomalehdet selviävät voittajina ilmoitusmyynnin alamäestä, kun ne tehostavat digitaalisia jakelukanaviaan, mediajätti News Corporationin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja *Rupert Murdoch 75, sanoo Kauppalehden haastattelussa tänään.
Yli sataa sanomalehteä kustantava Murdoch ennustaa printtimedian levikille ja myynnille vaikeita aikoja:
-Ongelma on se, että sanomalehtien nuori lukijakunta vähenee vääjäämättä. Tuttu traditio sanomalehtien aamukahvilukemisesta häviää, ja informaatio haetaan yhä enemmän digitaalisesti, kustannusalalla 54 vuotta toiminut Murdoch selittää Kauppalehdessä.
-Olemme monta vuotta eläneet loistosuhdanteessa ja olen ihmetellyt, mihin ne mainosrahat menevät. Media pirstaloituu, ja yhä suurempi osa tulevistakin mainosdollareista on digitaalisilla areenoilla.
-Siksi sanomalehtien kannattaa kehittää omia nettisivujaan ja useaan kanavaan perustuvaa monimediaa.
-Kaikenlainen yhteisöllisyys myy mahtavasti, sen olen huomannut MySpace-nettiyhteisön maailmanlaajuisesta menestyksestä. Uusmediassa mainonnan kasvu on selvästi odotuksia nopeampaa.
MySpacen lisäksi News Corp on ostanut IGN Entertainmentin, joka ylläpitää sellaisia peli- ja viihdeyhteisöjä kuin AskMen.com, RottenTomatoes.com ja Scout.com.