Finnairin Blue Wings paras asiakaslehti
Viestintätoimisto Sopranon kyselyssä parhaimman asiakaslehden palkinnon saaneen Blue Wingsin kannessa komeilee julkkiksia. Finnairin tiedotusosaston päällikkö Usko Määttä luottaa tunnettujen kasvojen vetovoimaan.
-Salaisuus on varmasti siinä, että olemme pystyneet uusiutumaan sekä saaneet julkisuuden henkilöitä kanteen. Meillä on hyvä tilanne myös siinä mielessä, että lukijamme sidotaan kirjaimellisesti tuoleihin, Määttä toteaa Kampanjassa.
Viestintätoimisto Sopranon tekemän kyselytutkimuksen mukaan tunnetuin asiakaslehti oli Pirkka, joka nousi naisvastaajien suosikiksi.
Toiseksi parhaan asiakaslehden palkinnon sai Yhteishyvä ja kolmanneksi sijoittui Moottori.
Asiakaslehtikyselyyn vastasi 1013 markkinointiviestinnän ammattilaista. Asiakaslehtien tärkeimpinä tehtävinä pidettiin yrityksen imagon vahvistamista, asiakkuuksien vahvistamista sekä sidosryhmätiedottamista.
-Naiset arvostavat selvästi enemmän toimittajien ammattitaitoa, kauniimpia lehtiä ja helppolukuisuutta asiakaslehtien onnistumisen takeena. Julkishallinnossa työskentelevät taas arvostavat tuotantoprosessin sujuvuuden korkealle.
Tärkeimmiksi asiakaslehtien aihealueiksi nousivat yrityksen asiakkaista kertovat artikkelit, alan uutiset sekä yrityksentuoteuutiset.
Asiakaslehtikyselyyn vastanneista puolet oli sitä mieltä, että ilmoitukset kuuluvat asiakaslehtiin. Ilmoituksilla varustettuja asiakaslehtien sanottiin viestivän myyntihenkisyyttä, kustannustietoisuutta sekä ammattimaisuutta.
Noin 70 % uskoi, että painettu asiakaslehti pitää pintansa, mutta 60 % uskoi myös, että asiakaslehdet siirtyvät entistä enemmän verkkoon.