Google on tänään avannut uuden toimistonsa Helsingissä. Suomen
toimintojen perustaminen on osa yhtiön eurooppalaista
investointiohjelmaa, jonka tarkoituksena on varmistaa, että
paikallisten käyttäjien ja mainostajien on mahdollisimman
helppoa käyttää yhtiön palveluja ja tuotteita.
Suomi kuuluu Euroopan kehittyneisiin internettalouksiin. Merkittävällä osalla ihmisistä on pääsy tietoverkkoon, ja laajakaistayhteydet ovat erittäin yleisiä. Maan online-mainosmarkkinat eivät silti vastaa lupaavia markkinaolosuhteita. Googlen uuden Suomen toimiston on
tarkoitus olla mukana online-markkinoinnin kehittämisessä.
Google tekee mainostajien kanssa tiivistä yhteistyötä kehittääkseen tekstipohjaisia mainoksia. Sponsoroidut linkit (“adwords”) näkyvät hakukoneen käyttäjälle tuloslistauksen oikeassa reunassa. Mainosten sisältö liittyy käyttäjän tarpeisiin, ja osuus seuratuista linkeistä on neljä tai viisi kertaa suurempi kuin internetmainosten keskimäärin.
“Olemme erittäin iloisia siitä, että saimme suomalaisiin
partnereihimme keskittyvän tiimin Helsinkiin”, sanoo Philipp
Schindler, Googlen Pohjois-Euroopan johtaja. “Eri maiden ja
kulttuureiden erilaiset tarpeet vaativat räätälöityjä tuotteita,
palveluja ja käyttäjätukea. Siksi haluamme panostaa Suomen
markkinoille.”
“Petri Kokko tuntee suomalaiset markkinat, ja hän tulee
työskentelemään yhdessä partnereidemme kanssa Suomen online-markkinoinnin kehittämiseksi. Petri tulee myös rekrytoimaan muita paikalliset olot tuntevia ammattilaisia tiimiinsä”, Schindler sanoo.
“Suomalaisten internetissä viettämän ajan ja online-markkinoiden koon välillä on valtava kuilu. Suomalaisista 70 prosentilla on käytössään internetyhteys, mutta vain noin kolme prosenttia mainonnan kokonaispotista käytetään internet-mainontaan”, sanoo GooglenSuomen maajohtaja Petri Kokko.
“Meillä on suuri haaste varmistaa, että suomalaiset yritykset saavat online-markkinoinnista kaiken mahdollisen irti. Internethakujen yhteydessä näytettävät mainokset ovat yleensä käyttäjälle tarpeellisia, ja siksi tehokkaita myös mainostajille, niin
paikallisesti kuin maailmanlaajuisestikin”, sanoo Kokko.
Tilastotietoa:
-Noin 71 prosentilla suomalaisista (3,7 miljoonalla henkilöllä) on
pääsy internetiin (eTForecast 2006)
-48 prosenttia suomalaisista käyttää internetiä laajakaistayhteydellä (eTForecast 2006)
-Suomalaiseen online-mainontaan käytetty yhteensä noin 45,1 miljoonaa dollaria on noin kolme prosenttia mainontaan käytetystä
kokonaissummasta (Mainonnan neuvottelukunta 2006)