Muutostarve on syntynyt osaltaan talouslehtien useamman vuoden ajan odotuksia heikommin sujuneen mediamyynnin seurauksena. Tämän vuoden tammi-marraskuussa talouslehtien mediamyynti väheni 3 %.
Henkilöstön vähentämisestä aiheutuvat kertaluontoiset kulut kirjataan kokonaisuudessaan vuoden 2006 viimeisen neljänneksen kuluiksi.
Neuvotteluissa haetaan mm. organisoitumismallia ja toimintatapaa, joka tukee aiempaa tehokkaammin Kauppalehden toimituksen monimediatyöskentelyä.
Kaikki Kauppalehden tuotteet jatkavat ilmestymistään. Näitä ovat Kauppalehti, Kauppalehti Presso, Kauppalehti Optio, Kauppalehti Vip ja Kauppalehti Online. Lisäksi Kauppalehti Oy toimittaa Talousuutisia MTV3-kanavalle ja tarjoaa monipuolisia talous- ja yritystietopalveluja; näistä esimerkkinä yritys- ja viranomaistietoa välittävä ePortti.
Alma Median yhteinen politiikan toimitus perustetaan suunnitelmien mukaisesti.
Kauppalehti on Suomen johtava talousmedia. Kauppalehden levikki on 81 006 kappaletta (LT 2005) ja Kauppalehti-perheen painettujen tuotteiden osuus Suomen talouslehti-ilmoittelusta on noin 44 %, Alma Media kertoo tiedotteessaan.