Nokia Oyj on kasvattanut rajusti mainostoimintaansa viime vuonna. Mainosbudjetti on paisunut peräti 40 prosenttia edellisvuodesta, ilmenee Advertising Age -lehden tuoreesta Top 100 Mainostajaa -raportista.
Nokia on noussut listalla sijalle 60, kun se vuonna 2004 oli sijalla 85. Viime vuonna Nokian mainosbudjetti oli peräti 511 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Siitä noin puolet eli 253 miljoonaa kulutettiin Euroopan mediassa. Aasiassa mainosrahojen määrä oli 134 miljoonaa dollaria ja Yhdysvalloissa vain 70 miljoonaa, jossa on laskua 30 miljoonaa edellisvuodesta.
Nokia on ainoa selkeästi matkapuhelimien myyntiin erikoistunut yritys, joka löytyy Top 100 listalta.
Raportin mukaan koko maailmassa Top 100 firmaa käyttivät mainontaan vuonna 2005 kaikkiaan 98,27 miljardia dollaria. Se on noin neljännes koko maailman mediamainosten kakusta.
Mainostaminen suuntautuu ennen muuta tärkeille kulutusalueille. Niinpä Yhdysvaltain osuus koko liki sadan miljardin potista on lähes puolet.
Ylivoimaisesti suurin mainostaja maailmassa on amerikkalainen kulutustavaroita myyvä Proctet & Gamble. Se on listalla omassa ylhäisessa yksinäisyydessään 8,190 miljardi mainospaketillaan.
Listan kymmen kärjesssä on: (Miljardeja US-dollareita)
1. Procter 6 Gamble, USA, 8.19
2. Unilever, UK, 4.271
3. General Motors, USA, 4.173
4. Toyota, Japani, 2.8
5. L’Oreal, Ranska, 2.773
6. Ford Motors, USA, 2.645
7. Time Warner, USA, 2.479
8. DaimlerChrysler, Saksa, 2.104
9. Nestle, Sveitsi, 2.03
10.Johnson & Johnson, 1.9