Viestintätoimistot ennakoivat asiakaskatoa Tallinkille maineen menetyksen vuoksi

Kaksi merkittävää suomalaista yritysten tiedotukseen erikoistunutta viestintätoimistoa AC-Sanafor ja Pohjoisranta spekuloivat, että Tallinkin uusin tiedotussotku johtaa asiakaskatoon. Mitään näyttöä ennustuksistaan kumpikaan toimisto ei kuitenkaan esitä Kauppalehden haastattelussa tänään.

Kohu sai alkunsa, kun Siljan laivaristeilyllä ollut yhtiön hallituksen jäsen ajautui viime viikolla aamuyön pikkutunneilla käsirysyyn baaritarjoilijan kanssa. Iltasanomien mukaan virolainen hallituksen jäsen löi baarimestaria nyrkillä päähän, kun tarjoiluaika oli sulkeutumassa.

Viestintätoimisto Pohjoisrannan toimitusjohtaja Jouni Heinonen sanoo Kauppalehdessä, että asiakkaat ovat alkaneet äänestää jo jaloillaan. Hän arvelee, että seuraamalla yleistä mielipidettä aktiivisesti ja toimimalla sieltä tulevien signaalien mukaan yhtiö voi vielä pienentää mahdollisia vahinkoja.

AC-Sanaforin toimitusjohtaja Sari-Liia Tonttila arvelee puolestaan, että Silja-kohu nostaa Tallinkin johtamisen kuluttajien yleiseen valokeilaan.

Viron media epäilee syyksi kateutta

-Meillä on kuitenkin tunne, että tätä asiaa on Suomessa ja Ruotsissa suurenneltu ja uutisoitu yliampuvasti. Suomessa ja Ruotsissa ei kaikilla tahoilla otettu riemulla vastaan tietoa, että Tallinkista tuli Siljan omistaja. Tämä on ehkä vaikuttanut median tapaan uutisoida nyt Tallinkin hallituksen törmäilyjä Siljan laivalla, sanoo Viron Radion uutisten päätoimittaja Hanno Tomberg Kauppalehdessä.

Tombergin mukaan Siljan osto tuskin on noussut Tallinkin johdon ja hallituksen päähän.
-Täytyy muistaa, että jo ennen Siljan ostoa Tallink oli noussut pienestä yhden laivan varustamosta Itämeren johtavaksi lajissaan, hän sanoo Kauppalehden haastattelussa.