MTV:n hiljattain verkkosivuillaan tekemässä tutkimuksessa kävi ilmi, että yli 80 % suomalaisnuorista on joutunut epäkunnioittavan käytöksen kohteeksi viimeisen kuukauden aikana. Vastanneista 68 % oli naispuolisia ja 32 % miespuolisia.
MTV:n kampanjan keulahahmot ovat ilkeileviä eläimiä. Kissat, kaniinit ja muut söpöläiset kettuilevat toisilleen ja sivuston vierailijoille. Kampanjan tarkoituksena on herättää keskustelua aiheesta. Saako muita kohtaan käyttäytyä miten tahansa? Mikä on OK ja mikä ei? Miksi olemme niin helposti ilkeitä toisiamme kohtaan?
17 % kyselyyn vastanneista kertoi, että heitä kohtaan oli viimeksi kuluneen viikon aikana käyttäydytty tavalla, joka ei tuntunut heistä hyvältä.
“MTV:n tutkimus osoittaa, että yhä useamman nuoren mielestä ilmapiiri on koventunut sekä kaverusten välillä että aikuisten ja nuorten välillä. Haluamme motivoida keskustelua siitä, mikä on sopivaa, ja siksi päätimme lanseerata aiheesta suuren kampanjan MTV:llä ja kanavamme Internet-sivuilla”, kertoo Jenny Frisk, joka vastaa kampanjasta MTV:llä.
Kampanja perustuu lyhytelokuville, joita nähdään MTV:llä tavallisten ohjelmien välissä, sekä kampanjasivustolle, www.mtve.com/respect. Verkkosivuilla vierailija voi testata itse, mikä on hänen mielestään sopivaa käytöstä, ja lähettää kampanjaan liittyviä kuvia ja filminpätkiä ystävilleen.
Kunnioitustutkimuksen tuloksia:
- 65 % epäkunnioittavan käytöksen kohteeksi joutuneista kertoi, että heitä kohtaan oli käyttäytynyt huonosti oma vanhempi, opettaja tai muu aikuinen
- 24 %:n kohdalla epäkunnioittavasti oli käyttäytynyt luokkatoveri
- 76 % kaikista vastanneista tunsi jonkun, jota kohtaan oli käyttäydytty huonosti viimeksi kuluneen kuukauden aikana
Tutkimus tehtiin MTV:n kotisivuilla 20.–25.10.2006 välisenä aikana ja kaikkiaan tutkimukseen vastasi 1 173 henkilöä.