Mediaviikon aineiston maksullisuus on herättänyt keskustelua lukijakunnassamme, onko päätöksemme ollut oikea. Muutamien lukijoiden mielestä maksuttomuus kuuluu netin yleiseen periaatteeseen, minkä seurauksena Mediaviikkokin olisi pitänyt tarjota ilmaiseksi edelleenkin. Toimitusta on kehotettu myymään mainoksia julkaisuumme, jotta lukijat saisivat sisällön ilmaiseksi. Valitettavasti Suomen pienet mainosmarkkinat nettimaailmassa kehittyvät hitaasti –tosin myönteisen vakaasti – ylöspäin. Se merkitsee, että erikoisalan nettijulkaisut eivät pysty vielä pitkään aikaan toimimaan pelkästään mainosrahoitteisesti.

Ilmaiseksi tarjottavaa informaatiota ei lopulta voi ottaa vakavasti, koska eihän mikään ole viime kädessä ilmaista. Joku kuitenkin maksaa sisällöntuotannosta, jos työ halutaan tehdä uskottavasti. Maksullisuus merkitsee aina parempaa laatua, luottamusta, riippumatonta informaation välittämistä ja lopulta johtaa kaikkien kannalta hedelmällisimpään lopputulokseen.

Isojen ja yleisten uutissivustojen tilanne on toisenlainen. Ne kilpailevat suoraan lukijoiden sieluista toisten mediatalojen kanssa, joten maksullisuus ei toteudu niiden puolella pitkään aikaan. Rahat pumpataankin näihin hankkeisiin muista lähteistä, koska ilmainen uutisonline-media tuottaa rajusti tappiota. Sitten kun tukirahat katoavat, myös laadukas yleinen online media muuttuu maksulliseksi asteittain uskoakseni.

Mediaviikko jatkaa tästä eteenpäin vankkumattomasti maksullisuuden linjalla. Myös mainoksia tullaan sijoittamaan sivuille entistä enemmän. Se on mahdollista, koska maksullisuuden seurauksena yllättäen lukijamäärät ja uutiskirjeen tilaajamäärä ovatkin nousseet, vaikka maksuttomana saa lukea ainoastaan otsikot. Se osoittaa, että Mediaviikko on kiinnostava ja sitä kannattaa tilata.

Toivonkin, että kaikki Mediaviikon lukijat tekevät nyt vuositilauksen. Tilaus maksaa vain noin pari euroa viikossa, millä saa tuhdin paketin tuoreinta ja laadukasta alan tietoa, ja mikä parasta: tieto on ehdottoman luotettavaa, koska Mediaviikko on itsenäinen, riippumaton kaikista mediaryhmistä tai alan painostusryhmistä. Liittykää tilaajaksi tästä