Bayerin ja Aveloxin kampanjassa perinteisesti kuivakka antibioottien markkinointi sai uutta potkua, kun itse vihulaiset eli infektioita aiheuttavat bakteerit valjastettiin lääkäreille kohdistetun kampanjoinnin keulakuviksi. Vuoden 2005 aikana Avelox-antibiootin myynnin kasvu oli yli 100 %. Jury kiitti sekä monipuolista mediamixiä, ennakkoluulotonta luovaa toteutusta että laadukasta dokumentointia, jossa lähtötilanne oli perusteellisesti valaistu ja tulokset tarkkaan suhteutettu kampanjan tavoitteisiin.
-Kuten aikaisempinakin vuosina, on kansainvälisten kampanjoiden puute suomalaisen markkinointiteollisuuden valitettava tosiasia, luonnehti tuomariston puheenjohtaja Jon Granström viime vuoden voittajatoimisto Bob Helsingistä.
Sarjajako oli sama kuin viime vuonna, yhteensä seitsemän sarjaa: Kuluttajatuotteet, kuluttajapalvelut, yhteiskunnalliset kampanjat, B-to-B-kampanjat, pienten budjettien kampanjat sekä kansainvälisten kampanjoiden kaksi sarjaa: kuluttaja ja B-to-B. Osanottavia töitä oli ennätysmäärä, 55, kaikkiin sarjoihin. Suosituin oli jälleen kulutustavaroiden sarja. Merkittävää kuitenkin on, että shortlista-tasolle ylsi kampanjoita kaikissa sarjoissa paitsi kansainvälisessä B-to-B-sarjassa.
Kulutustavarasarjassa Gold Effien saivat Koff, Bob ja OMD ”Kapakkatunnelmaa” –kampanjasta. Sarjassa jaettiin myös Silver Effie Cloetta Fazerin, Hasanin ja Dagmarin ”Panthour”-kampanjalle sekä Bronze Effie SEK:in ja Nestlen ”Aino, jäätelö iki-ihana” –kampanjalle. Palvelusarjassa jaettiin vain yksi Silver Effie DNA:n, PHS:n ja Tequilan ”Kaamea kapula” –kampanjalle.
B-to-B-sarjassa jaettiin Gold Effie Bayerin ja Bobin ”Avelox, pöpöjen voimalla lääkärien suosikiksi” –kampanjalle sekä Silver Effie samoin Bayerin, Bobin ja Toisen ”Levitra Rautakanki” –kampanjalle. Yhteiskunnallisten kampanjojen sarjassa jaettiin Silver Effie, joka meni Viestintäviraston, Dynamon ja OMD:n ”Pääsylippu parhaille paikoille” –kampanjalle.
Pienten budjettien sarjassa Gold Effie meni Vendiilin, AD Jannis Mavrostomosin, copywriter Iina Merikallion ja Toisen ”Pimp My Life –kampanjalle ja Silver Effie Igglon, Taivas Egon ja Hapen ”Igloon hiljainen lanseeraus” -kampanjalle. Kansainvälisen kuluttajamainonnan sarjassa jaettiin yksi Bronze Effie, jonka sai Hasanin, Starcomin (Kuwait) ja Wataniyan ”Red Carpet” –kampanja.
Tuomariston jäseninä toimivat Jon Granström (pj), Bob Helsinki, Siru Heino (vpj), Paulig, Heikki Savonen, Adsek, Marco Mäkinen, SEK&GREY, Tom Jungell, OMD, Jari Latva-Rasku, Dractus Oy, Kaija Langenskiöld, Competence Communications, Kirsti Lindberg-Repo, Hanken, Päivi Nurmesniemi, Kauppalehti. Yhteistyökumppaneina ovat Kauppalehti ja Hansaprint.
Effie on maailman arvostetuin mainonnan tehokkuutta mittaava kilpailu, joka järjestetään tänä vuonna 33 maassa. Lisäksi Euroopan laajuisesti järjestetään Euro Effie ja maailmanlaajuisia kampanjoita arvioimaan Global Effie.