Taloussanomat uudistaa konseptiaan lanseeramalla “verkosta-lehteen-toimintamallin”. Taloussanomien toimitusjohtaja ja vastaava päätoimittaja Juhani Pekkala kuvaa verkosta lehteen -toimintamallia merkittäväksi historialliseksi uudistukseksi Suomen lehdistössä.
Taloustiedon markkinoilla on tapahtumassa nopea muutos. Tietoa haetaan yhä enemmän sähköisistä palveluista. Painettu lehti pysyy vahvana, mutta sen rinnalla vahvistuvat verkkopalvelut, Pekkala toteaa.
Taloussanomien verkkopalvelussa julkaistaan päivittäin useita kymmeniä tuoreita uutisia talouden alalta. Taloussanomat.fi lupaa olla nopeampi, runsaampi ja viihdyttävämpi kuin muut talousmediat.
Samalla uudistuva lehti koostetaan jatkossa jalostamalla verkkouutisia. Jokaisessa lehdessä on materiaalia, jota ei näy verkossa. Lehdessä ja verkkosivuilla tullaan kiinnittämään huomiota visuaalisuuteen, uutisten myyvään esillepanoon, viihdyttävyyteen sekä interaktiivisuuteen.
Verkossa eri lukijakunta kuin lehdessä
Taloussanomien verkkokävijöistä 60 prosenttia ei lue lehteä ja osuus kasvaa koko ajan. Uudenlaiseen asiakaskäyttäytymiseen vastaaminen ei kuitenkaan tarkoita lehden sisällön heikentämistä
–Päinvastoin, mietimme entistä tarkemmin, mitkä asiat kuuluvat lehteen ja millä tavalla uutisia voidaan taustoittaa ja analysoida paremmin. Olennaista on lehden ja verkon yhteispeli. Se on myös lukijoiden parempaa palvelua, Pekkala sanoo.
Verkkokävijöiden määrää halutaan kasvattaa nopeasti moninkertaiseksi nykyisestä.
–Haemme lisäystä kävijämääriin laajentamalla taloudesta kiinnostuneiden joukkoa. Talousmedian ei tarvitse olla tylsää. Ihmiset ovat kiinnostuneita taloudesta, kyse on vain tavasta millä asiat esitetään, Pekkala lisää.
Mediaviikon kommentti: Päänsärkyä lisää Kauppalehdelle
Kauppalehti perinteisenä johtavana talousuutislehtenä kokee kovia aikoja. Ilmoitusmyynti on heikentynyt, ja uusi toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori vaatii myös verkkolehdeltä tulosta. Kaiken lisäksi pahin kilpailija, useasti lakkautetuksi julistettu Taloussanomat, sitkeästi pysyy kilpailussa mukana, kiitos Erkon pullean rahapussin, jonka tuella tappioita on kestetty eräiden alalla toimivien mukaan kumulatiivisesti jopa 150 miljoonaa euroa. Lukua ei ole vahvistettu kuitenkaan missään.
Taloussanomat uutislehtenä on saanut arvostusta, muutenhan sitä ei tilattaisi juuri lainkaan. Valitettavasti ilmoitustulot eivät riitä jokaiselle, varsinkaan kakkostilan haltijoille. Niinpä päätöstä satsata web-lehteen on pidettävä viisaana. Verkossa on tulevaisuutta.
Ensi kokemukset uudesta verkkolehdestä ovat rohkaisevia. Se muistuttaa ruotsalaista tulokasta n24.se:tä. Runsaasti uutisia, houkutteleva ulkoasu, paljon mainoksia etusivulla ja lukijoiden kommentteja. Verkkolehteä urheasti toimittanut Timo Sormunen on tehnyt hyvän pohjatyön, jolla kävijöiden määrät on nostettu kymmeniin tuhansiin. Tosin sisältö on ollut pääosin ilmaista ja taitaa olla jatkossakin. Näin kuitenkin tulee lukijoita, ja nehän mainostajia kiinnostavat. Maksullista sisältöä voivat myydä vain niche-verkkomediat, joissa julkaistaan uniikkia aineistoa. Suurin osa taloustiedosta on julkista riistaa, josta ei voi enää rahastaa.
Taloussanomia on syytä onnitella järkevästä vedosta, joka iskee juuri oikeaan aikaan rajusti kasvavaan markkinaan. Arvelen, että Taloussanomat.fi nousee verraten pian ykköskanavaksi tätä menoa talousuutisoinnissa. Voi olla, että lähiaikoina valot palavat iltamyöhään Kauppalehden toimituksessa Etelä-Esplanadilla, kun siellä mietitään Alman vastavetoa. Se tulee vuoren varmasti.
Paavo Vasala