Maailmanlaajuinen Habbo-nuorisotutkimus selvitti nuorten median käyttöä, musiikkimakua ja nuorten alakulttuureja 22 maassa. Tutkimukseen vastasi yli 42.000 Habbon käyttäjää.
Tutkimuksessa 89 prosenttia eri puolilla maailmaa asuvista Habbo-käyttäjistä kertoo, että internet on heidän eniten käyttämänsä media. Sen tärkeimmät palvelut ovat pikaviestit ja sähköposti.
Nuorille netti on sosiaalinen kanava
”Pääsyy internetin käyttöön on sosiaalinen kanssakäynti: ystäviin halutaan pitää yhteyttä. Pikaviestit ovat suosituimpia 14–18-vuotiaiden keskuudessa, kun taas sähköposti kasvattaa suosiotaan 20-vuotiaissa ja sitä vanhemmissa”, kertoo tutkimuksen teettäneen Sulake Corporationin tutkimuspäällikkö Emmi Kuusikko.
Vain 66 prosenttia kaikista vastanneista pitää televisiota tärkeänä mediana ja alle puolet radiota. Suomalaisten nuorten suosituimmat ohjelmat ovat Salatut elämät ja the OC. Kanavista MTV3 ohittaa Nelosen ja SubTv:n.

Habbo Hotellissa on lähes 50 miljoonaa rekisteröityä hahmoa ja 6 miljoonaa vierailijaa joka kuukausi. 80%:ia hotellin vieraista on 12-18 vuotiaita.
Kaikista vastaajista 54 prosenttia pitää aikakauslehtiä tärkeinä, mutta sanomalehdet ovat sitä alle 40 prosentille vastanneista. ”Tämän tutkimuksen mukaan suomalaisten nuorten suosituimmat lehdet ovat Aku Ankka ja Suosikki. Sanomalehtien tärkeys kasvaa iän myötä ja ohittaa 22-vuotiaiden keskuudessa aikakauslehdet ja radion”, Kuusikko kertoo.
Netti kännykässä nuorilla harvinaista
85 prosenttia kaikista vastanneista sanoo omistavansa kännykän. ”Lähes kaikki kännykän omistavat nuoret käyttävät sitä puheluiden lisäksi tekstiviestien lähettämiseen. Tekstiviestit ovat käytetympiä Euroopassa kuin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Puolet vastanneista sanoo ottavansa kännykällä myös kuvia. Jo lähes kolmannes vastanneista kuuntelee MP3-musiikkia kännykällään, mikä on yllättävän suuri osuus kansainvälisesti ajatellen”, Kuusikko pohtii.
Erityisen suosittua kännykän käyttäminen kamerana ja MP3-soittimena on Isossa-Britanniassa ja Italiassa. Internetin käyttäminen kännykän avulla on vielä melko harvinaista, paitsi Japanissa, jossa 43 prosenttia vastanneista sanoo tekevänsä niin. Toistaiseksi vain kuusi prosenttia vastanneista katsoo televisiota kännykästä.
Green Day ja Eminem suosituimmat maailmalla
88 prosenttia tutkimukseen osallistuneista nuorista on erittäin kiinnostunut musiikin kuuntelusta. ”Musiikki on nuorille tärkeää, koska he sen avulla ilmentävät identiteettiään. Kolme suosituinta musiikkityyliä ovat pop, rock ja hip hop. Maiden välillä on eroja ja esimerkiksi Suomessa rock ja pop ovat selvästi suositumpia kuin hip hop -musiikki”, Emmi Kuusikko valaisee.
Rock jyrää Suomen lisäksi Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Brasiliassa ja Portugalissa. Ranskassa ykkössijaa pitää R&B, soul ja funk kun taas Isossa-Britanniassa suosituinta on hip hop.
”Tutkimuksen mukaan maailman suosituimmat bändit olivat Green Day ja Eminem. Suomalaiset nuoret listasivat viideksi suosituimmaksi bändikseen Lordin, Lovexin, Darinin, Tiktakin ja Antti Tuiskun.”
Heterogeeniset nuoret kuuluvat lukuisiin alakulttuureihin
Nuorten alakulttuureita on paljon ja jotkin niistä ovat olemassa vain tietyissä maissa.
”Vaikka nuorilla ympäri maailman on samoja arvoja, uskomuksia ja asenteita, he ovat kuitenkin hyvin heterogeenista joukkoa. Suurimmatkin alakulttuurit saivat tutkimuksessa juuri ja juuri puolet vastaajista. Tutkimuksen nuorilla on yleensä myönteinen kuva itsestään ja he pitävät itseään menestyvinä ja suosittuina. Yli puolet vastanneista sanoo olevansa seikkailijoita. Tämä kertoo siitä, miten tärkeää kokemusten saanti ja hauskanpito on teini-ikäisille ympäri maailmaa”, Kuusikko kuvaa.
Vain Norjassa ja Japanissa seikkailijoiden määrä on pienempi, mutta niissäkin yli 40 prosenttia sanoo kuuluvansa ryhmään. Puolet vastaajista pitää itseään urheilullisina. Trendikkäitä on 46 prosenttia, taiteilijoita 40 prosenttia ja ympäristöstä kiinnostuneita 36 prosenttia. Reilu kolmannes kertoo olevansa teknologiafriikkejä ja suoranaisia nörttejä löytyy 16 prosenttia. Vähemmistössä ovat hipit ja gootit, joita tutkimuksen otoksessa oli 14 prosenttia.
Tutkimuksen toteutti 15/30 Research -tutkimustoimisto toukokuussa 2006 Sulake Corporation Oy:n teettämänä. Vastaajien enemmistö oli 12–16-vuotiaita. Vastaajat ovat keskimäärin 15-vuotiaita ja puolet heistä on tyttöjä ja puolet poikia. 75 prosenttia vastaajista asuu kaupungeissa useimmiten vanhempiensa luona. 86 prosenttia heistä on opiskelijoita. Alle 14-vuotiaiden piti kysyä vanhemmiltaan lupa osallistumiseen.