Sananvapauden päivänä 3.5.2006 julkaistu kokosivun ilmoitus muistutti huomiota herättävällä tavalla, että sananvapaus ei ole itsestäänselvyys kaikkialla maailmassa.

”Kesän 2006 Pahvin voittaja pysäytti loistavalla ideallaan. Aluksi näytti siltä, että sivu olisi jotenkin viallinen, mutta mustanpuhuvat kuvat olikin sensuroitu ja outo teksti osoittautui piikkilangaksi. Tuntui itsestään selvältä, että juuri näin Suomessa pitää puhua sananvapauden puolesta. Loistava idea on toteutettu upeasti. Kaikki elementit ovat ilmoituksessa kohdallaan. Lisäksi sanomalehden teknisistä ominaisuuksista on löydetty uusi ulottuvuus”, valinnan tehnyt mainosalan ammattilaisraati perusteli.

”Sensuroidun” suunnittelutiimiin kuuluivat copy Jusa Valtonen, projektijohtaja Matti Oksanen, AD Kimmo Kivilahti, tuotanto-AD Jussi Huhtala ja tuotantopäällikkö Elina Fréden mainostoimisto Skandaalista sekä johtaja Jukka Holmberg Sanomalehtien Liitosta.

Toisessa Sananvapauden päivän ilmoitusversiossa on piikkilangasta tehty tyhjä puhekupla. Molemmissa on sama teksti: ”Jotta ymmärtäisit, mitä sinulla on. Ja mitä sadoilla miljoonilla muilla ei ole. Kolmas toukokuuta on sananvapauden päivä.”

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ja Helsingin Sanomat jakavat Pahvi-palkinnon neljännesvuosittain. Koko vuoden paras ilmoitus valitaan ensi keväänä yleisöäänestyksellä.


Jotta ymmärtäisit, mitä sinulla on. Ja mitä sadoilla miljoonilla muilla ei ole. Kolmas toukokuuta on sananvapauden päivä.