Burson-Marsteller on haastatellut 65 maassa 685 yrityselämän vaikuttajaa, joita ovat toimitusjohtajat, talousanalyytikot, taloustoimittajat ja viranomaiset.
Kriisillä voi olla kuolettavia vaikutuksia yrityksen uskottavuuspääomaan ja kannattavuuteen. Väärin hoidettu kriisinhallinta voi nopeasti vaikuttaa markkina-asemaan, myyntiin ja kykyyn säilyttää työntekijät. Kuinka yritys reagoi ja kommunikoi merkitsee paljon, miten pitkäksi selviämisprosessi venyy, sanoo Anders Bylund, joka toimii kriisiasiantuntijana Ruotsin Burson-Marstellerissä.
Näitä ohjeita Burson-Marsteller kehottaa noudattamaan, jotta uskottavuus palautuu kriisin jälkeen. Suluissa niiden osuus, jotka pitävät toimea tärkeänä strategiana.
-Nopea yksityskohtien julkistaminen skandaalista tai virheestä. (69 %)
-Korjaustoimenpiteiden julkistaminen (59 %)
-Virheiden ja syiden analysointi (58%)
-Yritysjohtamisen parantaminen (38 %)
-Toimitusjohtajan ja johdon saavutettavuus median tarpeisiin (34 %)
-Syyllisten erottaminen (32 %)
-Sitoutuminen korkeisiin CR-standardeihin (corporate responsibility) (23 %)
-Yrityksen eettisen politiikan tarkistaminen (19 %)
-Ulkopuolisiin tilintarkastajiin luottaminen sisäisissä tarkastuksissa (18 %)
-Toimitusjohtajan anteeksipyyntö (18 %)