Uskalin mukaan perinteinen media on levännyt laakereillaan. Se ei ole harjoittanut tutkimus- ja kehitystoimintaa eikä tuonut omia uusia tuotteita, Uskali sanoo Kauppalehden haastattelussaan.

Toinen mediatalojen virhe oli Uskalin mukaan panna uutiset internetiin ilmaiseksi. Kuluttajat ovat nyt tottuneet ilmaistarjontaan ja suostuvat maksamaan vain siitä, mitä pitävät erityisen tärkeänä. Silti pitää aina olla tarjolla myös ilmaista tietoa.

Kulutuskäyttäytyminen on selvästi muuttunut. Nuoret ohjaavat monia markkinoita ja trendejä. He luovat ja jakavat itse sisältöä. Sosiaalisten sivustojen merkitys näkyy siinä, että News Corp. osti MySpace.Comin 500 miljoonalla dollarilla, Kauppalehti kirjoittaa.

-Pelkkä sanomalehti ei enää riitä nuoremmille ikäluokille. Painettu lehti voi kuitenkin olla käytännöllinen ja tärkeä keski-ikäisille ja vanhemmille, Uskali arvioi.

BBC ja Wall Street Journal ovat esimerkkejä perinteisen median uudistumiskyvystä, Uskali toteaa.

-WSJ pystytti ensimmäisenä verkkopalvelut, jotka ovat jo monta vuotta olleet kaupallisesti kannattavia, Uskali kiittää.

-Voit ostaa WSJ:n Euroopan-irtonumeron ja jatkaa lukemista verkkosivuilla tekstiin sijoitettujen linkkien perusteella, tosin lisämaksusta, hän kertoo.

Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksella vanhempana tutkijana toimiva Turo Uskali, 38, katsoo mediakenttää Kalifornian Stanfordin yliopistosta, missä hän aloitti Stanford Center for Innovations in Learning -tutkimuslaitoksen vierailevana tutkijana erikoisalanaan innovaatiojournalismi.