Bonnier Publicationsilla ei ole tällä hetkellä Suomessa toimituksellista henkilökuntaa, koska nykyiset lehdet ovat käännettyjä. Helsingissä Bonnierin aikakauslehdillä on vain palvelukonttori, asiakaspalvelu, ilmoitusmyynti ja taloushallinto. Yhtiön tavoitteena on rakentaa palvelukonttorista keskisuuri kustannustalo seuraavien vuosien aikana. ”Se tarkoittaa, että lanseeraamme lehtiä, joilla on suomalainen toimitus”, Bonnier Publications Oy:n toimitusjohtaja Marjaana Toiminen kertoo.


Marjaana Toiminen

Toiminen ei vielä voi julkistaa, mitä lehtiä Suomeen tulee, koska hän tekee parhaillaan siitä suunnitelmaa. ”Vaihtoehtoja on tulevina vuosina neljä. Voimme lokalisoida Bonnierin lehtiä Tanskasta tai Ruotsista, perustaa kokonaan uusia lehtikonsepteja, ostaa kansainvälisiä lisenssejä tai olemassaolevien suomalaisten lehtien julkaisuoikeuksia”, hän toteaa.

Jokaiselle lehdelle tulee oma toimitus, jossa on ainakin välttämätön ydinjoukko, päätoimittaja, ad, toimituspäällikkö ja toimittajia. Myös ilmoitusmyyntiin palkataan lisää henkilöitä. Nyt Helsingin Hakaniemen Ympyrätalossa on 18 työntekijää, ja vähintään saman verran tulee lisää, todennäköisesti enemmänkin, Toiminen sanoo.

Bonnierin Suomen toimintojen liikevaihto oli viime vuonna 17,9 miljoonaa euroa. Tähän myyntiin sisältyy seitsemän lehteä ja lukuisia spin off-tuotteita eli dvd- ja kirjasarjoja. Paljonko Suomeen nyt investoidaan lisää? ”Kustannustaloksi kasvaminen on merkittävä investointi”, Marjaana Toiminen kuittaa.

Riittääkö Suomessa tilaa Bonnierille?

Bonnier ei ole ainoita, jotka uskovat Suomen kasvaviin aikakauslehtimarkkinoihin. Tänä keväänä on Aikakauslehtiliiton mukaan lanseerattu 20 uutta aikakauslehteä. Tahti on kiihtynyt, sillä viimeisen neljän vuoden aikana lanseerauksia oli 60.

Marjaana Toimisen mukaan alan sisällä ovat muutkin huomanneet, että markkinoiden rakenne muuttuu. “Suomessa on suuria aikakaulehtiä, joita lukee koko kansa, kaikki ikäluokat. Se jättää aika paljon tilaa tarkasti kohdennetuille pienille tai keskisuurille life style -lehdille”, hän uskoo.

Bonnier on myös huomannut, että internet tulee yhä tärkeämmäksi informaatiokanavaksi. Marjaana Toiminen kertoo, että netti on koko Bonnier-konsernin strategiassa erittäin keskeisellä sijalla, niin levikkimarkkinoinnissa, uusissa konsepteissa kuin vanhoissakin lehdissä.

Marjaana Toiminen on aikakauslehtien superjohtaja

Marjaana Toiminen on työskennellyt Annan päätoimittajana reilut kaksi vuotta ja sitä ennen viisi vuotta Imagen päätoimittajana. Hänen mielestään palkitsevinta työssä on aina ollut se, että on saanut olla tuomassa lahjakkaiden ihmisten potentiaalia esiin. ”Se kuulostaa kliseeltä, mutta on ihan totta. Ja siinä sivussaoppii ja kasvaa itsekin”, hän sanoo.