Kilpailun tuomaristo myönsi lisäksi kunniamaininnan Optikko Arvolalle johdonmukaisesta, pitkäjänteisestä ja omaperäisestä ulkomedian käytöstä.
Vuoden 2005 parhaan ulkomainoksen tekijät – Bob Helsingin tiimi – palkittiin matkalla Rolling Stonesin konserttiin Lontooseen. Mainostaja Suomen Syöpäyhdistys sai puolestaan 50 000 euron mediapalkinnon.
”Hieno tunnustus kollegoilta ja mahtavat palkinnot!”, totesivat Joni Kukkohovi ja Mira Olsson Bobin voittajatiimistä palkintojenjakotilaisuudessa. ”Tämä kruunaa onnistuneen kampanjan, jonka päätavoitteena oli tehdä tupakoinnista ”uncoolia” nuorten keskuudessa. Kampanjajulisteilla haluttiin vaikuttaa nuoriin populaarikulttuurin keinoin – ikään kuin nimettömänä – eikä auktoriteettina valistavaan sävyyn. Olemme iloksemme huomanneet, että nuoret todella keskustelevat tupakoinnin vaaroista mm. netissä.”
”Me aiomme jatkossakin pysyttäytyä hätkähdyttävällä ja keskustelua herättävällä linjalla – se on paras keino saada viestimme läpi. Ulkomainonta on näkyvä ja tehokas kanava, joka kuuluu oleellisena osana kampanjoihimme”, linjasi ylilääkäri Matti Rautalahti Suomen Syöpäyhdistyksestä.
Kantaa ottavat irtiotot erottautuivat
Tuomaristo kävi läpi kaikkiaan lähes 900 kampanjaa ja yli 2000 yksittäistä julistetta. Grand Prix Short-listalle valittiin niistä 11 kilpailutyötä. Tuomariston puheenjohtajana toimi Taideteollisen Korkeakoulun professori Matti Remes, jonka mukaan jury oli valinnoissaan varsin yksimielinen.
”Kaikkiaan kilpailun taso oli ehdottomasti hyvä, meillä suomalaisilla ei ole tässä suhteessa mitään hävettävää. Ulkomainonta, kuten kaikki muukin kaupallinen grafiikka Suomessa, on kaunista, siistiä ja toimivaa – joskaan ei kovin yllätyksellistä. Kaunein juliste ei kuitenkaan välttämättä ole paras ja myyvin. Onnistuneen ulkomainoksen takana on jonkinlainen ristiriita, joka herättää keskustelua puolesta ja vastaan”, Remes linjaa.
”Halusimmekin nostaa voittajaksi kantaa ottavan työn, joka osoittaa, että yhteiskunnallinen mainos voi toimia kaupallisen mainonnan keinoin. Valinta heijastaa myös nousussa olevaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen trendiä”, Remes jatkaa. ”Toiseksi valittu Batman Begins oli erikoistoteutuksena todella mahtava ja rajoja rikkova: lepakot täyttivät koko Helsingin silhuetin. Sen kaltaisia irtiottoja perinteisistä raameista saisi olla kaupunkikuvassa enemmänkin. Kolmanneksi selvinnyt Lapin Kulta -kampanja oli puolestaan hyvä esimerkki siitä, miten yrityksen logolla voidaan leikitellä viestin perillemenon kärsimättä.”
Tuomaristo
Vuoden 2005 kilpailun tuomaristoon kuuluivat professori Matti Remeksen lisäksi AD Ilkka Kärkkäinen, Dynamo Advertising; AD Jaakko Veijola, Bob Helsinki; AD Anssi Lintala Taivas; AD Jouko Laine, King; suunnittelujohtaja Kaisa Barkman, Happi Mindshare Finland ja yhteysjohtaja Lea Lås, MediaCom Finland.
Outdoor Champions -kilpailun tavoitteena on innostaa mainonnan suunnittelijoita ja mainostajia yhä parempiin suorituksiin visuaalisessa suunnittelussa ja viestin kiteyttämisessä ulkomainosvälineiden erityispiirteet huomioon ottaen. Vuosittain järjestettävään kilpailuun osallistuvat kaikki JCDecaux´n ja Clear Channelin ulkomainospaikoilla ko. vuoden aikana julkaistut työt. Outdoor Champions 2006 käynnistyi vuoden alussa. Perinteisten ulkomainosratkaisujen rinnalle on tullut uusi Innovative-sarja erikoisratkaisuja varten.
Vuoden 2005 parhaat ulkomainokset ja tuomariston perustelut:
1.palkinto
”Rahat ja henki”
”Uudenlainen tapa visualisoida, yksinkertaisen pysäyttävä, huippuunsa viety toteutus, toteutus vaivaa säästämättä, herättää ajattelemaan, ahaa-elämys, sarjamaisuus, toimii, hallittu kokonaisuus.”
Mainosväline: Abribus Citymedia
Mainostaja: Suomen Syöpäyhdistys
Mainostoimisto: Bob Helsinki – Joni Kukkohovi, Mira Olsson, Anna Moilanen, Heli Holttinen
2. palkinto
”Batman Begins”
”Kansainvälinen juttu, joka paikallistettu taitavasti. Toteutus, joka ottaa huomioon ympäristönsä. Kaiken lisäksi kaunis! Tätä ei voi ohittaa.”
Mainosväline: Kompassiaukio, Rautatientorin metroaseman metrotaulut, liikkuvan kuvan projisointi
Mainostaja: Warner Bros./Sandrew Metronome Distribution Finland
Mainostoimisto: Warner Bros.
Mediatoimisto: Vizeum Finland – Markus Hyvönen
3. palkinto
”Lapin Kulta”
”Tuote, pakkaus ja viesti yhdistetty selkeästi ja hienolla tavalla. Ulkomainonnan genre hyvin hallinnassa.”
Mainosväline: Abribus Citymedia, pylvästaulut, raitiovaunujen paraatipaikat
Mainostaja: Hartwall Oy Ab/Lapin Kulta
Mainostoimisto: Hasan & Partners – Panu Nordlund, Ville Norra Mick Scheinin, Aki Scharin
Mediatoimisto: Pool Media International – Roope Hämäläinen
Kunniamaininta Short-listan ulkopuoliselle työlle
Optikko Arvola
”Säilyttänyt oman persoonallisen esiintymisen tyylin jo yli 20 vuoden ajan. Hyvä esimerkki siitä, miten määrätietoisella työllä saadaan aikaan tuloksia.”