Internetissä järjestetty lehdistötilaisuus sopii erityisesti nettituotteille, koska silloin niillä on sama henki: ”nettimaailman tuotteita kaupataan netissä, jolloin on luontevaa pitää lehdistötilaisuus samassa paikassa”, Arean Helppo Nakin lehdistötilaisuutta järjestävä Kekki kertoo.


Isäntä Kari Salmelainen, juontaja Riitta Väisänen, Drumin viestinnän suunnittelija Tero Kekki ja Arean toimitusjohtaja Juhani Suomela ennen netti-infon nauhoituksia.

Kekki myöntää, että lehdistötilaisuuden pito internetissä on vielä hieman kokeiluhommaa: ”se etsii vielä muotoansa ja toivon mukaan vielä löytää sen”.

Hasan & Partnersin suunnitteleman Helppo Nakki -nettikampanjan netti-infoon odotetaan ainakin parisenkymmentä osanottajaa. Ensisijaisesti matkailutoimittajille ja yleistoimittajille suunnattu lehdistötilaisuus on vapaa myös suurelle yleisölle : se ei vaadi muuta kuin tietokoneen ja internet-yhteyden.

Etukäteen nauhoitetun lehdistötilaisuuden järjestäminen ei eroa tavallisesta lehdistötilaisuudesta työmäärältään: ”Täytyy miettiä viestin sisältö ja tapa esittää se”, Kekki sanoo. Netti-infon hinta määräytyy sen mukaan miten se rakennetaan – hyvinkin halvalla voi päästä.


Isäntä Kari Salmelainen, juontaja Riitta Väisänen, Hasan & Partnersin Alex Nieminen ja Arean toimitusjohtaja Helppo Nakin netti-infossa.

Arean Helppo Nakki tapauksessa nimekkäät toimijat nostivat kuluja ja improvisaation määrää kuvauksissa. Kekki uskoo netti-infojen tulevaisuuteen: ”nettibuukkauksen kasvaessa niitä tullaan vastaisuudessakin näkemään”.

Arean toimitusjohtaja Juhani Suomelan mukaan netti-info on uudenlainen ja hauska tapa tavoittaa lehdistö: ”Tämä on itsepalvelua toimittajille”.