Pureeko Meidän Mökki –sarjan riemastuttava suomalainen sarkasmi kansainvälisessä kisassa, tiedetään kesäkuun lopulla. Viime vuonna Cannesin voittaja oli Budweiserin ”Real Men of Genius” –spottisarja.

Radiomainoskilpailu Kaiku on vuosittain järjestettävä kilpailu, jossa palkitaan parasta suomalaista radiomainontaa. Kilpailun järjestäjinä toimivat Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ja RAB Finland Oy. Kilpailutöitä jätettiin yhteensä lähes 140 spottia tai spottisarjaa, kaikkiaan tuomaristo kuunteli lähes 300 radiomainosta. Kilpailun voittajat julkistettiin 31.1.2006 Ravintola Pörssissä Helsingissä.

Kilpailutyöt arvosteltiin tuoteryhmittäin. Kilpailussa on yhteensä yksitoista kategoriaa, mm. kestotavarat, kulutustavarat ja yhteiskunnallinen mainonta. Uutena kategoriana otettiin tänä vuonna mukana mainosmusiikki / äänilogot.

-Suosittelen voittajamainosten ja short-listan kuuntelemista. Siirtyminen kategorioittain tapahtuvaan arvosteluun on tuonut monipuolisemman osallistujajoukon ja aktivoinut useampia tahoja osallistumaan kilpailuun, kertoo MTL:n toimitusjohtaja Sinikka Virkkunen.

-Yhtenä kilpailun keskeisenä tavoitteena on kiinnittää huomiota radiomainonnan laatuun. Hyvät ideat erottuvat eivätkä välttämättä vaadi kallista toteutusta. Tämän vuoden palkitut työt osoittavat jälleen vanhan totuuden paikkansa pitävyyden, toteaa RAB Finland Oy:n toimitusjohtaja Timo Savola.

Pohjola ja PHS palkittiin

Vuoden radiomainostajana Kaiku –gaalassa palkittiin Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjola, vuoden mainostoimistona PHS sekä vuoden tuotantoyhtiönä Miracle Sound Oy.
Radiomainoskilpailu Kaiku on avoin kilpailu, johon voivat osallistua kaikki vuoden aikana ensiesitetyt suomalaiset radiomainokset. Kilpailutöitä voivat ilmoittaa mainostajayritykset, media- ja mainostoimistot sekä äänimainonnan tuottajat.

Kilpailun tuomaristo

Jukka Kortti, Helsingin yliopisto, tuomariston puheenjohtaja
Jarkko Tuuri, SEK & GREY
Virpi Kailento, Y&R Brands
Seppo Märijärvi, Lowe & Partners
Jari Maatraiva, Pohjola
Timo Yli-Salomäki, Maan Auto

Voittajat kategorioittain

Kestotavarat + Grand Prix

mainostettva tuote: Meidän Mökki
mainostaja: A-lehdet/Meidän Mökki -lehti
mainostoimisto: Skandaali/Leo Burnett Oy
tuotantoyhtiö: Hot Spot

B-to-B

Pohjola “Tarmo kiipelissä” -sarja
Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjola
Mainostoimisto PHS
Miracle Sound Oy

Huvit-ravintolat-tapahtumat

Savonlinnan Oopperajuhlat -sarja
Savonlinnan Oopperajuhlat
Housecom Oy
Nitro FX Oy

Kulutustavarat

Lika on hyväksi
Unilever Finland
Lowe & Partners
Miracle Sound Oy

Matkailu-liikenne

Karaokebaloo, Hulabaloo, Baaribaloo
Silja Line
Hasan&Partners
Nanoverse

Moottoriajoneuvot

Hondamies: Turisti, Formula, Sauna ja Tanssit
Honda Motor Europe Finland
Hasan&Partners Oy
Nanoverse

Musiikki ja äänilogot

R-kioski/Elvis
Rautakirja
SEK&GREY Oy
Hot Spot

Palvelut

Alko Juhannus, Alko Uusi Vuosi
Alko Oy
SEK&GREY Oy
Soundart Oy

Pankit-vakuutus-rahoituspalvelut

Pohjola “Jopen murisija” -häntä
Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjola
Mainostoimisto PHS
Miracle Sound Oy

Yhteiskunnallinen viestintä

Uni
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Taivasmainos
Soundart Oy

Muut

Sillä silmällä -sarja
Oy Ruutunelonen Ab
Hasan&Partners
Miracle Sound Oy

Kaiku –kunniakirjat: tuomariston jakamat erityismaininnat

Savonlinnan Oopperajuhlat ”Korkeakulttuuria ei tarvitse ymmärtää nauttiakseen oopperasta.”

Alko Juhannus, Alko Uusi Vuosi
”Uusi näkökulma viranomaistiedottamiseen.”

Hot Spot Oy
”Aina laadukkaasta ja hyvästä työstä.”