Uudentyyppisten kaupunkilehtien myötä ilmaisjakelulehtien maine kokonaisuudessaan on yleisön silmissä noussut ja asenteet niitä kohtaan ovat parantuneet. Aiemmin vallitsi käsitys, että mitään kunnollista ei voi saada ilmaiseksi, professori Heikki Luostarinen sanoo Tampereen Helmen erikoishaastattelussa.


Professori Heikki Luostarinen

“Yhdysvalloissa merkittäviä tilattavia lehtiä on siirtynyt tai suunnittelee siirtymistä ilmaisjakeluun. Isot lehdet perustavat rinnalleen ilmaisjakelulehtiä. Euroopan maissa on huomattavasti samantyyppistä kehitystä. Kaupunkilehdillä on nyt mahdollisuuksia kasvuun”, hän sanoo.

Luostarinen toteaa, että internet on muuttanut yksittäisten kuluttajien käsityksiä tiedonvälitykseen käytettävistä kustannuksista. “Erityisesti nuoremmat ihmiset ovat tottuneet saamaan uutiset ilmaiseksi”, hän kertoo.

Median menestymisen ratkaisee sisältö. “Profiloituakseen tulevaisuuden laatumediaksi täytyy osata pelata hyvällä laadulla, huumorilla ja älyllä. Enää kirkkaat neonvalot eivät tehoa”, hän sanoo.

Luostarinen ei lähde veikkaamaan, onko kaupunkilehtiä enää olemassakaan viidenkymmenen vuoden päästä. “Paperisten lehtien osuus todennäköisesti pienenee, kun koko ajan kehitetään uudenlaisia laitteita, joilla voi tutkailla sisältöjä. Lisäksi verkkomainonnan kasvu on saavuttanut uuden vaihteen, jota odotettiin jo vuosia sitten”, hän huomauttaa.