Maailman suurin talousalan globaali aikakauslehti Businessweek lopettaa Aasian ja Euroopan painoksensa. Alle miljoonan levikkiin pudonnut BW tarjoaa lukijoilleen nyt samaa maailmanlaajuista numeroaan, ja pyrkii houkuttelemaan lisää lukijoita verkkosivuilleen, joilla jutut on luettavissa maksutta.
BW päättää nyt 20 vuotta kestäneen maailmanvalloituksensa. Eri puolille maailmaa sijoitetut toimittajat kuitenkin jatkavat kirjoittamista maailmanlaajuiseen numeroon ja verkkosivuille. Lehti lupaakin julkaista nyt enemmän juttuja ja useammin verkossa.
Päätoimittaja Robert J. Dowling sanoo, että muutokseen on kolme syytä. Ensinnäkin verkko on vienyt lukijat paperilehdeltä. Online-lukijoiden määrä on räjähtänyt viime vuosina, ja monet ovat lukeneet jutut jo verkosta ennen kuin paperilehti ehtii perille, hän kertoo. Toiseksi ainoa keino, joilla voimme tehokkaasti tavoittaa laajenevan business-lukijoiden joukon, on digitaalinen jakelu. Kolmanneksi voimme kehittää todellisen keskustelun lukijoiden kanssa verkkosivuilla ja tyydyttää lukijan tarpeita erikoispiirteillä kuten diaesityksillä, podcastingilla, blogeilla ja henkilökohtaisilla kolumneilla, hän sanoo.
Päätös ei ollut helppo, Dowling toteaa. “Teimme näihin lehtiin vuosittain 40 kansijuttua, jotka olivat erilaiset kuin Pohjois-Amerikassa”.
Lehteä kustantaa amerikkalainen kustannusyhtiö The McGraw-Hill.