Metron vuosittainen lukijamäärä on kasvanut 22 prosentilla eli kolmella miljoonalla lukijalla, kertoo tänään julkaistava TNS Gallupin tutkimus. Päivittäin Metroa lukee 18,5 miljoonaa lukijaa ympäri maailmaa, mikä tekee Metrosta maailman kolmanneksi luetuimman ja Euroopan luetuimman lehden.
Lukijamäärän kasvun taustalla on Metron laajentuminen uusille alueille sekä kaupungeissa tapahtunut lukijakunnan kasvu. Vuoden 2004 joulukuusta lähtien 19 uutta Metro-lehteä on nähnyt päivänvalon. Tällä hetkellä Metro-lehteä julkaistaan 59 eri painoksena. Uusiin maihin kuuluvat Irlanti, Portugali ja
Venäjä.
Metron lukijakunta jakaantuu seuraavasti:
-74 % lukijoista on alle 50-vuotiaita
-82 % joko käy töissä tai opiskelee
-52 % on korkeakoulutettuja
-59 % käyttää internetiä päivittäin.
“Tutkimus osoittaa Metro-lehden suosion erityisesti nuorten ja kaupungissa asuvien koulutettujen ihmisten keskuudessa. Tutkimus tuo esiin myös Metron nopean kansainvälisen kasvun ja sen johtoaseman kansainvälisillä sanomalehtimarkkinoilla”, Metro International S.A:n toimitusjohtaja Pelle Törnberg kertoo.
Suomessa Metro-lehden kokonaislukijamäärä on tällä hetkellä noin 340 000, jossa on kasvua vajaa 60 prosenttia syksyllä 2004 julkistettuihin AMT-lukuihin. Uusi lukijamäärä perustuu keväällä 2005 tehtyyn TNS Atlas-tutkimukseen, lehden painosmäärän kasvuun sekä jakelun laajentumiseen kuluvan vuoden toisella puoliskolla mm. Heinolaan, Hämeenlinnaan, Järvenpäähän, Keravalle, Lahteen, Naantaliin, Saloon, Tampereelle ja Turkuun. Yhtiö ilmoittaa, että vuoden 2006 tavoitteena on lukijamäärän kolminkertaistaminen ja laajentuminen Suomen suurimmaksi valtakunnalliseksi kaupunkilehdeksi.