Syksyn aikana tehtyjen web-pohjaisten tutkimusten perusteella jo viidennesMetron lukijoista tulee pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.
“Alkuviikosta saamiemme TNS-tietojen valossa lehden painosmäärän kasvattaminen, uudet jakelusopimukset, lehden sisällön rikastuttaminen ja jakelun aloittaminen uusissa ruuhka-Suomen kaupungeissa ovat vieneet Metroa oikeaan suuntaan Suomessa. Myynti on kasvanut lähes 45% viime vuoteen verrattuna ja investoinneista huolimatta liiketuloksemme on vahvistunut”, Metro-lehden toimitusjohtaja Ahti Leväaho kertoo.
“Ensi vuotta silmällä pitäen rohkaisevaa on myös lukijamäärän ja -rakenteen kehitys. Readers per printed copy -tunnuslukujen merkittävä parantuminen hyödyttää erityisesti ilmoitusasiakkaitamme”, Leväaho jatkaa.
Tavoitteena valtakunnallisuus ja lukijamäärän kolminkertaistaminen
Metro-lehden jakelu laajeni viime kesänä Lahteen, Tampereelle ja Turkuun. Marraskuun alussa jakelutoiminta aloitettiin Letterboxin kanssa solmitun sopimuksen myötä Heinolassa, Hämeenlinnassa, Järvenpäässä, Kaarinassa, Keravalla, Naantalissa, Raisiossa ja Salossa.
Kesän jälkeen Metro-lehden jakelua on tehostettu nelinkertaistamalla käsijakelun volyymi ja telinejakelua on kasvatettu erityisesti suurten yritysten toimistorakennuksissa, businessparkeissa, oppilaitoksissa, kahviloissa ja lounasravintoloissa. Ilmoitusasiakkaille tehdyt erikoisjakelut ovat kasvattaneet volyymiään. Vuoden 2006 tavoitteena on lukijamäärän kolminkertaistaminen ja nouseminen Suomen suurimmaksi valtakunnalliseksi kaupunkilehdeksi.
Metro ilmestyy 59 painoksena 19 maassa, 86 suurkaupungissa. Maailman suurimmalla ja nopeimmin kasvavalla kansainvälisellä sanomalehdellä on päivittäin yli 17 miljoonaa lukijaa. Suomessa Metroa kustantavan Oy Metro-lehti Ab:n omistaa Tukholman pörssissä noteerattu Metro International S.A.