Teoston johtokunnan asettama esiraati seuloi viime ja kuluvan vuoden kotimaisesta tuotannosta ehdolle seuraavat teokset: Iro Haarlan ja Ulf Krokforsin teokset Loco Motife-yhtyeelle levyllä Penguin Beguine, Tuomas Kallion ja Five Corners Quintet yhtyeen jäsenten teokset levyllä Chasin’ the Jazz Gone By, Ville Ojasen teokset levyllä Rautavaara, Jukka Perkon, Severi Pyysalon ja Teemu Viinikaisen teokset levyllä Kuunnelmia, Veli-Matti Puumalan pianokonsertto Seeds of Time, Redraman eli Lasse Mellbergin teokset levyllä Street Music, Sirkka-Liisa Sassin sanoitukset Anneli Saariston levyllä Kaksi sielua, Max Savikankaan ääni-installaatio Vasara, alasin, jalustin Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiriksessä, Tuomari Nurmion teokset levyllä Tuomari Nurmio & Alamaailman vasarat: Kinaporin kalifaatti.
Esiraadin puheenjohtajana toimi taiteilija Jussi Raittinen ja sen jäseninä vaikuttivat toimittajat Mikko Aaltonen, Jukka Isopuro ja Markus Partanen, sanoittaja Sinikka Svärd, toiminnanjohtaja Aila Sauramo sekä ohjelmajohtaja Jyrki Heiskanen. Raadin sihteerinä oli Teoston osana toimivan Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen (Fimic) toiminnanjohtaja Kai Amberla.
Palkinnon saajan ratkaisee jury puheenjohtajanaan Sibelius-Akatemian rehtori Gustav Djupsjöbacka. Jäseninä raadissa ovat kansanedustaja Anni Sinnemäki ja yksi viime vuoden Teosto-palkittujen teosten tekijöistä Verneri Pohjola. Raadin sihteerinä toimii Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä. Valinta julkistetaan 30.11.2005.
Esiraadin valitsemat ehdokkaat ja raadin perustelut ehdokkuudelle:
-Iro Haarlan ja Ulf Krokforsin teokset Loco Motife -yhtyeelle levyllä Penguin Beguine (TUM CD 011). Tekijät käyttävät isoa jazz-kokoonpanoa uudella tavalla. Siinä yhdistyy pohjoiseurooppalainen kuulas jazz-perinne ja vahvan akustisen soitinnuksen rinnalla kulkeva elektroninen virta. Instrumentaalinen vuoropuhelu luo tyylikkään kokonaisuuden.
<>Tuomas Kallion ja Five Corners Quintet -yhtyeen jäsenten teokset levyllä Chasin’ the Jazz Gone By (Ricky-Tick Records RTCD 01). Tuomas Kallion luotsaama ryhmä keksii hienosti 1950> ja -60-lukujen jazzin uudestaan 2000-luvun sävyin ja välinein. Kaikki kansainvälisetkin kriteerit täyttävä kokonaisuus muuttaa jazzin laadukkaaksi pop-musiikiksi, jota voi taas tanssia.
-Ville Ojasen teokset levyllä Rautavaara (Seita Music SEITACD 009).Ojanen on vahvasti työstänyt suomalaisen kansanmusiikin melodiikkaa ja tyylikeinoja monipuolisiksi, nykyaikaisiksi äänikuviksi. Tyylikästä muiden musiikinlajien vaikutteiden käyttöä uusissa kansanmusiikkihenkisissä sävellyksissä.
-Jukka Perkon, Severi Pyysalon ja Teemu Viinikaisen teokset levyllä Kuunnelmia (Blue Note / EMI 7243 87524828). Kolmen tekijän sävelkynästä lähtenyt, tekijöidensä näköinen ja kuuloinen hieno ja herkkä kamarijazzillinen kokonaisuus. Levy on rauhallinen suvanto modernin maailman melskeen keskellä.
-Veli-Matti Puumalan pianokonsertto Seeds of Time. Kantaesitys Helsingborgissa 28.11.2004 (Helsingborgin sinfoniaorkesteri, joht. Hannu Lintu, Roland Pöntinen, piano). Julk. Fennica Gehrman. Veli-Matti Puumala väistää perinteistä taistelevaa pianokonserttoa ja haastaa kuulijan koettelemaan aikakäsitystään ja kuulemisensa herkkyyttä. Soolopiano kutoutuu poikkeavasti sijoitellun orkesterin yhdeksi säikeeksi. Lopulta tuutulaulun hiljainen voima nujertaa kiireen ja sekavan ahdistuksen. Orkesterin heikkenevien värähdysten sylissä alitajunta ja uni astuvat päivätodellisuuden tilalle.
-Redraman eli Lauri Mellbergin teokset levyllä Street Music (EMI 0094 634030328). Redrama tuo mustan populäärin rytmimusiikin keskeiset elementit osaksi suomalaista hiphopia ja suodattaa hienosti nykyaikaiseen räppiin esim. roots-reggaeta. Tuotanto on pehmeä, orgaani ja musiikin juuret tiedostava. Englanninkielinen riimitys ja räppäyksen “flow” ovat kansainvälisesti vertailukelpoisia.
-Sirkka-Liisa Sassin sanoitukset Anneli Saariston levyllä Kaksi sielua (Wolfgang Records SLC 023). Sirkka-Liisa Sass kirjoittaa harvinaisen ilmaisurikasta laulelmalyriikkaa. Teksteissä kuuluu vahvasti eletty elämä sen kaikkine vivahteineen. Teksteissä on myös intohimoista näkökulmaa, johon mieskin voi samastua.
<>Max Savikankaan ääni-installaatio Vasara, alasin, jalustin Näkövammaisten palvelu> ja toimintakeskus Iiriksessä (Marjaniementie 74, Itäkeskus). Harvinaislaatuinen ääni-installaatio ja kokonaissävellys, joka luo konkreettisen mahdollisuuden astua äänisuihkuihin ja sukeltaa musiikin virtaan. Loistava idea sijoittaa nykymusiikkia arkitilaan, jossa jokainen kuuntelukerta on erilainen.
-Tuomari Nurmion teokset levyllä Tuomari Nurmio & Alamaailman vasarat: Kinaporin kalifaatti. Alamaailman vasarat -yhtyeen vinksahtaneet janitsaari-klezmer-välikkeet ja soitinmelodiat maustavat mainiosti Tuomari Nurmion stadilais-itämaista keitosta. Nurmio tulee ajan myötä aina vaan tinkimättömämmäksi, ja tabut saavat kyytiä hänen rouheissa teksteissään.