Veronmaksajain Keskusliiton julkaisema Taloustaito kasvatti viimeisimmässä Kansallisessa mediatutkimuksessa (KMT) lukijamääränsä ensimmäistä kertaa yli neljännesmiljoonaan, ja se oli talouslehdissä selvä ykkönen. Myös toinen Veronmaksajien Keskusliiton lehti, Taloustaito Yritys, lisäsi lukijamääräänsä.
Lue Mediaviikon 10 kysymystä päätoimittaja Antti Marttiselle.
Mitä Taloustaito on tehnyt paremmin kuin kilpailijansa, päätoimittaja Antti Marttinen? – Ensiksi täytyy kertoa, että KMT:lle kävi kömmähdys, ja nyt kaikkien lehtien lukijamääriä alennettiin. Kuitenkin lehtien lukijamäärien välinen järjestys on sama. Taloustaidon lukijamäärä on 240 000 ja Taloustaito Yrityksen 111 000.
-En sanoisi, että olemme tehneet jotakin paremmin kuin kilpailijamme, vaan eri tavalla. Tarjoamme mahdollisimman paljon hyödyllistä tietoa peruskansalaisille. Emme kuulu bisneslehtiin, vaan sijoitumme talous – ja perhelehtien väliin.

Päätoimittaja Antti Marttinen
Taloustaidon nettisivuilla mainitset erikoisalaksesi lehtiuudistukset. Mitä se tarkoittaa? – Lehdissä, joissa olen työskennellyt, olen tehnyt uudistuksia aika paljon. Työtehtäväni ovat niitä vaatineet. Sana lehtiuudistus kuvaa ajattelutapaani hyvin. Olen sitä mieltä, että lehti ei voi koskaan pysähtyä paikoilleen – on pakko pysyä liikkeellä. Jos lehti ei vähintään vuoden välein pohdi kaikkia asioita uudestaan, niin siitä tulee vanhanaikainen.
-Se, kuinka paljon lehteä pitää uudistaa, vaihtelee. Pitää pystyä arvioimaan, että tarvitaanko iso mullistus vai pelkkää hienosäätöä. On tärkeää pohtia, että miten lehteä voidaan viedä eteenpäin.
Taloustaidon lähitulevaisuuden levikkitavoitteet? – Levikkitavoitteemme on nostaa nykyinen levikkimme (194 504) yli 200 000. Kuitenkin tärkein tavoitteemme on nostaa lukijamäärää yli 250 000. Arviomme mukaan meillä on reilusti kasvuvaraa.
Minkälaisena näet kilpailun talouslehtien välillä? – Toisaalta – aikakauslehdistä puhuttaessa – ollaan sisällöllisesti eri sarjoissa. Lehdillä on eri kohderyhmät ja eri sisältöpainotukset. Ei ole samanlaisia talouslehtiä. Ilmoittajista on kuitenkin kova kilpailu, koska mainostajat ovat samoja.
Miten talouslehdet ovat kehittyneet lähivuosina? – Mielestäni niissä ei ole tapahtunut kovin suuria muutoksia. Meidän lehtiemme levikit ovat kasvaneet: Taloustaidon levikki oli 90-luvun alussa 114 000, vuonna –95 se oli 163 000 ja nyt se on 194 504.
Arviosi talouslehtien sisällön muuttumisesta tulevaisuudessa? – Erikoistumista haetaan yhä. Jokainen hakee yhä tiukempaa kohderyhmää. Lukijoita on kuitenkin rajallinen määrä. Osa on hyvin kiinnostuneita taloudesta, mutta suurta osaa ei kiinnosta yhtään.
-Nyt pitää pystyä kirjoittamaan samoja faktoja viihdyttävämmin. Vaikka sisältö olisi sama, niin on yritettävä tehdä lukeminen helpommaksi. Tämän takia asioita pyritään lähestymään henkilöiden kautta. Talouslehdissä kirjoitetaan paljon henkilökuvia, koska lukijat haluavat lukea toisten ihmisten kohtaloista.
-Taloustaito ei kuitenkaan kirjoita henkilökuvia oikeastaan yhtään, mutta ihmisten kautta pyrimme mekin asioita lähestymään.
Miten journalismi yleisesti tulee arviosi mukaan kehittymään? – Luulen, että nyt on pinnalla viihteellistyminen. Ei kuitenkaan siten, että kaikki lehdet viihteellistyisivät. Otetaan esimerkiksi kalastuslehdet: Ei niitä lueta sen takia, että saadaan tietää, että kenen kanssa julkkikset käyvät kalassa. Niitä luetaan, jotta saadaan lisää tietoa vieheistä ja muista kalastukseen liittyvistä asioista.
-Uskon, että journalismi kehittyy moneen suuntaan: erikoistumiseen, viihteellistymiseen ja muihin suuntiin. Enää ei kilpailla ainoastaan muita lehtiä ja televisiota vastaan, vaan lukijoiden ajankäytöstä yleensä.
Ovatko verkkomediat vakavasti otettava uhka printtimedialle? – Ei uhka, mutta kova haaste. Kaikkien printtimedioiden pitää pystyä muuttumaan monimedioiksi. Se, että päättää jääräpäisesti painaa vain printtilehteä, on mahdoton tie. Internet tuo uusia mahdollisuuksia ja vivahteita, kun sitä käytetään hyvin. Pitää juosta kovaa, jotta pysyy kyydissä mukana!
Taloustaidon verkkolehdestä voi lukea artikkelit ilmaiseksi. Mikä siinä on ideana? – Osittain se liittyy siihen, että olemme järjestön julkaisema lehti. Koemme asian siten, että verotukseen liittyvän tiedon kertominen on tehtävämme. Sitä tietoa emme voi pantata.
Miten Taloustaidon verkkolehteä tullaan kehittämään?
-Tulemme luultavasti ottamaan näköislehden käyttöön lähitulevaisuudessa. Meillä on nyt uudistusprojekti käynnissä, ja se tullaan saattamaan valmiiksi talven aikana. Silloin meidän on ratkaistava uudestaan myös verkossa ilmaiseksi luettavien artikkelien kohtalo.
-Jos näköislehti tulee, niin se on vain osa kokonaisuutta. Pyrimme tekemään mahdollisimman monipuoliset ja vuorovaikutteiset palvelut internetiin. Verkkolehteen pitää pystyä saamaan uudistuvia, reaaliaikaisia elementtejä.
Pekka Värre