Apinat.fi tarjoaa ilmaista tekstiviestipalvelua, joka rahoitetaan mainostuloilla. Viestien lopussa on mainostekstit. Viestejä lähetetään vain yksi viikossa ellei halua vastaanottaa useampia mainosviestejä.
Ilmaisten viestien lähettämiseen vaaditaan ilmainen rekisteröityminen, jolloin rekisteröityneet käyttäjät saavat kiinnostuksensa mukaisia etuja ja tarjouksia.
Ilmaisissa viesteissä on aina mukana mainostajan 60 merkin mittainen häntä. Mainostaja voi käyttää hyväksi myös kohdennettavaa mobiilisuoramarkkinointitietokantaa.
Mainoshäntiin ja suoramarkkinointiin voidaan liittää erilaisia kohdennettuja tarjouksia, kuponkeja, tuotetilauksia, wap-linkkejä, tiedotuksia, arvontoja sekä esimerkiksi muuttuvaa tietoa kuten tv- ja radio-ohjelmatietoja. Apinat.fi-palvelun pääasiallinen kohderyhmä on 15-35-vuotiaat nuoret aikuiset. Mainostajien osuus viestistä on erotettu selvästi, eikä mainontaa kohdisteta alle 15-vuotiaille.
“Myöhemmin mahdollistamme palveluun myös kuvaviestien lähettämisen sekä monia muita käyttökelpoisia palveluita”, kertoo palvelun keksijöihin kuuluva Anders Lindh FlyerOne
Oy:stä.
“Suunnitelmissamme on mahdollistaa palvelun käyttäjille ja mainostajille myös paikannusperusteisia palveluita jolloin esimerkiksi mainostajamme kaupan ohi kulkeville voidaan kohdentaa käyttäjän hakemia tarjouksia tai useasti samassa yrityksessä vieraileville voidaan kohdentaa kanta-asiakasetuja”, kertoo Antti Ujainen UPServicesistä.
Mainostajien etuja ja tarjouksia ei kuitenkaan lähetetä enempää kuin yksi viesti viikossa mikäli rekisteröitynyt ei tätä enempää niitä halua. Lisäksi jokaisella liittymän haltijalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta viestejä palvelun kautta. Palvelusta voi erota milloin vain.
Palvelu on esitelty sekä kuluttaja-asiamiehelle että tietosuojavaltuutetun toimistolle.
Palvelun tarjoavat langattomia markkinointiratkaisuja kehittävä FlyerOne Oy sekä viestien tukkuvälitykseen keskittynyt UPServices.