Sanomalehti on saanut kovia haastajia, sähköisen median ja internetin. Sanomalehti Kalevan päätoimittaja Risto Uimonen sanoo Mediaviikolle, että lehden asema on edelleen vahva journalisesti ja ilmoitusvälineenä. Kaleva investoi Suomen suosituimpiin kuuluvaan verkkosivustoonsa jatkossakin ”pikkuhiljaa”, koska nyt verkko ei tuo liiketoimintaa sisällön ilmaistarjonnan vuoksi. Uimonen uskoo kuitenkin, että verkkomedia tulee olemaan jatkossa kasvua tuova mahdollisuus.

Kalevan päätoimittaja Risto Uimonen
Uimonen toteaa, että sanomalehti on ilmoitusvälineenä ylivoimainen. Se vie mainosrahoista puolet edelleenkin. ”Sanomalehti on pystynyt mukautumaan uusiin haasteisiin. Kun radio tuli, sanottiin, että lehtien rooli menetetään. Ei menetetty. Televisio tuli 60-luvulla, ja ennakoitiin että meille käy huonosti, mutta ei käynyt. Sitten tuli tekstitelevisio ja samaa ennakoitiin. Nyt internetin vaikutusta ei vielä tiedetä, koska se on suhteellisen uusi väline ja kyse on kehityksen alusta. Internet syö väkisin ihmisten aikaa, joka ei ole pois sanomalehdestä, vaan televisiolta. Kehitys on kansainvälisesti samansuuntainen. Etelä-Koreassa kehitys ollut nopeinta, jossa se näkyy myös lehtien vähentyneenä lukemisena”, hän toteaa.
Kalevan verkkosivut ovat suosittuja. Onko verkko lääke nuorten saamiseksi uutisten lukijoiksi?
”Meillä on omat kehitysprojektit verkkotuotantoon. Perusasetelma on sellainen, että verkkosivut ovat luettuja, ja voimme palvella lukijoita nopeasti. Meillä on Suomen nopein verkkosivusto. Siitä huolimatta verkolla ei ole sitä roolia kuin sanomalehdellä. Nuorten mediankäyttötottumukset osoittavat, että nuoret eivät tule lehden käyttäjiksi kuten ennen ja liikkuvat sujuvasti netissä. Meillä on se tavoite, että voisimme kääntää nämä nuoret lehden lukijoiksi. Saa nähdä miten se onnistuu. Kukaan ei tiedä käykö näin. Itse olisin optimistinen ja näkisin että nämä välineet ovat toisiaan täydentäviä”, Uimonen kertoo.
”Me pyrimme kehittämään ensisijaisesti sanomalehteä ja sen rinnalla nettiä. En usko, että lehden levikki enää lisääntyy. Samalla verkkopuoli kehittyy voimakkaasti. Siellä on kasvupotentiaali suurin”, hän arvelee.
Voiko verkkomedia olla taloudellisesti kannattavaa? ”Kyllä verkolla on liiketoimintamahdollisuuksia, jotka ovat toistaiseksi vähäisiä. Suomessa on yksi verkkolehti, Kauppalehti, joka tuo tulosta. Muut tekevät tappiota. Ei ole löydetty vielä toimivaa liiketoimintamallia. Ajan mittaan maksullisen aineiston määrä kasvaa ja toivomme, että lehden tuotannosta opittaisiin maksamaan. Nyt ongelmana on, että kun sille laitetaan hinta, ihmiset karkaavat jonkin toisen tuotteen lukijaksi.”
Kuuntele Risto Uimosen äänihaastattelu kesto noin puoli tuntia. Mediaviikon päätoimittaja Paavo Vasala haastattelee häntä laajemmin sanomalehden tilasta ja tulevaisuudesta sekä journalismin kriisistä.