-Taloussanomat haluaa olla entistä vahvemmin mukana keskustelemassa siitä, mikä on yrityksille ja henkilöstölle tärkeää. Lehti puhuu siitä, mistä lukijatkin, Pekkala toteaa.
Henkilöt nousevat jatkossa entistä paremmin esille. Uutuutena lehdessä on esimerkiksi Nimet-sivu.
Taloussanomat jatkaa edelleen päivittäisiä teemoja. Tiistaina kerrotaan yrittäjistä ja keskiviikkona markkinoinnista ja myynnistä. Torstai on IT-päivä, koska silloin Taloussanomien välissä ilmestyy ITviikko. Lauantai-liittessä on viikonvaihteen talouspaketti.
Mediaviikon kommentti: Ei mitään hätkähdyttävää, mutta piristävää
Verissä päin keskenään kilpailevien talousalan sanomalehtien uudistuminen on piristävää ja tervettä. Tarkemmin katsottuna muutokset ovat kuitenkin pieniä, ehkä enemmänkin sivujen järjestyksen osittaista muuttelua ja fonttien vaihtoa. Tällaista lukija kaipaakin, koska liian suuret muutokset säikäyttävät: lukijan tulee kokea lehti kuitenkin omakseen ja tutunomaiseksi.
Kauppalehti ehätti muuttamaan ulkoasuaan jo elokuun puolessa välissä. Suurin muutos on lehden nimen kirjoittaminen suuremmilla kirjaimilla kuin ennen. Myös otsikoiden fontti muuttuu groteskiin, vaikka vanha sääntö on ollut, että fontteja ei pidä sekoittaa. Pääkirjoitus on heitetty kakkosivulta kuudennelle, mikä tarkoittanee, että niitä ei enää lueta siinä määrin kuten ennen, joten on syntynyt uutisille ja ilmoituksille lisää tilaa alkuun. Aiemmin palstauutiset kulkivat sivujen reunoissa pystysuunnassa. Nyt ne ovat ylälaidassa vaaka-rivissä. Ehkä niitä on nyt helpompaa katsella, ja varmaan ilmoitustilan käyttö paranee. Värikuvien käyttöä on lisätty, mikä on ilman muuta myönteistä.
Kauppalehti ilmoittaa olevansa entistä terävämpi myös sisällössä. Ainakaan parin viikon kuluessa muutosta mihinkään suuntaan ei ole ollut havaittavissa. Uutisia kuin uutisia. Itse asiassa Kauppalehden linja on aika pehmoa verrattuna naapurimaamme Dagens Industrin räväkkään otteeseen. Varsinkin talouden väärinkäytöksiin ja rikoksiin lehti puuttuu kohtalaisen hellävaraisesti. Lukijat kyllä olisivat aiheista kiinnostuneita.
Taloussanomien uudistuminen vaikuttaa melkein identttiseltä Kauppalehden kanssa sillä erotuksella, että Taloussanomien pääkirjoitukset ovat nyt neljännellä sivulla ja mielipiteet viimeisellä aukeamalla. Muussa ulkoasussa ei muutosta huomaa.
Hyvä näin, koska Taloussanomien lay-out on miellyttävä. Myös uutisten sisällöltään Talsa on jotenkin iskevämpi ja siinä on enemmän kiinnostavia uutisia, joissa on “kunnianhimoista särmää”.
Se kuitenkin ihmetyttää, miksi kumpikin lehti unohtaa Suomen valtavan pienyrittäjäkunnan. Pikkufirmojen asioita ja niistä kertovia uutisia ei ole käytännössä lainkaan. Koko tarjonta koskettaa lähinnä pörssifirmoja, osakekursseja tai niiden johtamista. Nykyinen uutisointi hipoo usein liian korkeita sfäärejä ja yleisiä asioita, mikä ei kosketa liike-elämän käytännön puurtajaa. Se, joka satsaa yli sadantuhannen pienyrittäjän uutismaailmaan, tulee olemaan voittaja.
Kumpikaan lehti ei enää julkaise mainoksia etusivuillaan. Kyse ei ole journalismin painottamisesta, vaan ilmoitusten puutteesta. Kukaan ei enää osta niitä kuten hyvinä, kultaisina vuosina.
Talouslehti on tärkeä väline. On tarpeen, että Suomessa on kaksi kilpailevaa julkaisua. Toivottavasti ilmoitusmyynti jaksaa nousta taas parempaan suuntaan.