
Lawson Muncaster: Mies, joka uskoo ilmaiseen talousjournalismiin
Lehden takana on viime lokakuussa Metrosta lähtenyt myyntijohtaja Lawson Muncaster, joka on toiminut myös CNN:n ja Eurosportin myyntijohtajanakin. Kokemukseensa nojaten hän on jo hankkinut ensimmäisellä rahoituskierroksella mukaan skottilaisia instituutioita. Nyt on menossa rahan keräämisen toinen kierros.
Päätoimittajaksi lehteen tulee Sunday Expressenin entinen taloustoimittaja David Parsley. Toimittajia lehdessä on 15. Sivuluvuksi tulee 40. Vähintään kymmenen sivua täytetään Cityn uutisilla. Myös lifestyle-osio, viikonloppupaketti ja taidesivustot aiotaan julkaista.
Mediaviikon kommentti:
Rohkea hanke, joka syö tilauslehtiä
Useat mediaa seuraavat kirjoittajat ovat kiinnittäneet huomiota ajankohtaan, jolloin uusi talousalan ilmaisjakelulehti lanseerataan. Nyt on koko läntisessa maailmassa menossa paperilehtien hevoskuuri, kun verkko vie lukijat. Myös talousalan informaatiolle on yleisesti aika heikosti kysyntää, koska pörssi ja sijoittaminen ovat matalasuhdanteessa. Silti uusi lehti tuodaan markkinoille.
Uuden lehden onnistumismahdollisuuksia on arvuuteltu puoleen ja toiseen. Analyytikot sanovat, että kiitos ei, tietoa on jo tarpeeksi. Kilpailevat kustantajat luonnollisesti tyrmäävät idean, mutta toteavat, että itse asiassa tämä onkin iskuyritys FT:n monopoliasemaa vastaan. Jo vuosikymmeniä Lontoossa on odotettu FT:lle vaihtoehtoa. Nyt lehden perustamiskustannukset ja tekeminen on kuitenkin edullisempaa, koska ainakin raakaa-ainetta eli tietoa on saatavissa helposti ja nopeasti digitaalisessa muodossa joka tuutista. Informaation näppärällä uudelleenpaketoinnilla talouslehti työnnetään Cityn nurkille jakoon laadukkaana versiona.
On selvää, että verkon kanssa uusi lehti ei voi mitenkään kilpailla. Kohteena onkin FT:n mainospunnat ja sen vanhemmat lukijat. Lehtihanke osoittaa, että tilauslehtien valta-asema myös erikoisjulkaisuissa on ohitse. Kaikesta huolimatta Lontoon uusi lehti herättää tuntemuksen, kuin joku olisi nyt taistelemassa tuulimyllyjä vastaan.
Sopiiko vastaava yritys esimerkiksi Suomeen? Vastaus lienee ei, koska markkinat ovat niin pienet, ja lukijat hajallaan. Ainakin Suomessa, pikkuruisessa maassa, talousalan hyvin toimitetetulle uudelle, päivittäiselle ilmaisjakelulle olisi luvassa tuskien tie. Sitä paitsi Suomi on jo nyt pullollaan erilaisia yritysmaailman ilmaisjakeluita, jotka keräävät mainoksia ja julkaisevat niiden lomassa muutamia puffeja ja jutunpoikasia. Mutta mene ja tiedä: voi olla että jonkin suuremman talon kylkiäisenä vielä nähdään ilmainen talousalan uutislehti pääkaupunkiseudulla.
Paavo Vasala