Jupiter Research arvioi, että tänä vuonna verkkomainontaan käytetään USA:ssa 11,9 miljardia dollaria, ja vuonna 2010 seitsemän miljardia dollaria enemmän. Forrester Research ennakoi toukokuussa, että tämän vuoden mainosmäärä on 14,6 miljardia dollaria, mutta vuonna 2010 peräti 26 miljardia dollaria. eMarketer ja Goldman Sachs ovat arvioineet tämän vuoden määräksi yli 12 miljardia dollaria.
Jupiter Research odottaa erityisesti hakukoneiden kautta tapahtuvan mainonnan kasvua. Sen osuus potista on vuonna 2010 jo noin 40 prosenttia. Tänä vuonna mainonnasta vastaavasti 40 prosenttia perustuu CPM-laskutukseen eli hinta per tuhatta näyttökertaa kohti. CPM:n osuus kuitenkin tulee raportin mukaan tippumaan 28 prosenttiin ja painopiste siirtyy CPC-laskutukseen eli hinta per klikkaus. Myös bannerimainonnan osuuden raportti olettaa laskevan, ja vastaavasti streaming formaatin kasvavan.
Mobiilimainonnasta varoitus!
Viime vuonna vain viisi prosenttia mainostajista oli käyttänyt mobiilimainontaa eli kännyköihin lähetettäviä mainoksia. Jupiter Research kuitenkin kehottaa varomaan mobiliimainonnan käyttöä, koska peräti 42 prosenttia kuluttajista on ilmoittanut, että he eivät halua vastaanottaa matkapuhelimeensa mainoksia.
Online syrjäyttänyt television
Televisio menettää kuluttajia onlinemedialle Yhdysvalloissa. Raportin mukaan 25-44-vuotiaat amerikkalaiset kuluttajat käyttävät verkkomediaa 14 tuntia viikossa, kun taas televisiota he katsovat vain kymmenen tuntia viikossa.
Kuluttajista 31 prosenttia oli tehnyt verkkomainosta katsottuaan myös online-ostoksen, kun taas verkkomainonnan katsojista vain 22 prosenttia oli tehnyt offline-ostoksen.